Bäste Kaj Berntsson

Idag hade Kaj Berntsson (s) svarat på min insändare Här kommer mitt svar:

Även om PRO och s försöker göra gällande annat så handlar inte jobbskatteavdraget om att pensionärer ska betala mer i skatt. På argumentationen låter det som om Alliansen har gått in och höjt skatten för pensionärer trots att man som pensionär idag har lägre skatt (ett förhöjt grundavdrag)än när s satt vid makten. Jobbskatteavdraget handlar om att det ska bli mer lönsamt att arbeta. Jag tänker inte trötta ut läsaren med ytterligare argumentation om varför man valt att införa jobbskatteavdraget.

Jag hade inte, som Berntsson skrev, ”otur” med min argumentering. Om Berntsson mer än skummat insändaren hade han sett att jag skrev ” Kristdemokraterna anser att en sänkning av skatten för pensionärerna bör gå före ytterligare ett steg av jobbskatteavdraget”.

Att gynna vissa grupper framför andra kan lätt leda till att de grupper som inte är gynnade känner sig orättvist behandlade vilket är olyckligt.

Jag är personligen av den åsikten att skattesystemet behöver reformeras och göras enklare och mer transparent, men det är egentligen en annan diskussion.

Att Berntsson väljer att se jobbskatteavdraget snarare än den internationella krisen som orsak till att arbetslösheten har ökat tycker jag är trist.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback