Hanteringen av skattesystemet gör mig frustrerad

Jo så kan det vara. Skattesystemet är alltför lätt att använda sig av för att bedriva politik och jag blir frustrerad när jag ser hur partier använder skattesystemet när man kommer med olika politiska frågor. Här är alla partier exakt lika goda kålsupare, idéer kan vara hur fina som helst på papper men varje nytt beslut gör skattesystemet lite mer tillkrånglat. För varje grupp som man väljer att prioritera av ett eller annat skäl medför nya grupper som känner sig åsidosatta och orättvist behandlade.

Visst har jag applåderat jobbskatteavdraget som gör det mer lönsamt att arbeta och visst har jag aplåderat både RUT och ROT för att det innebär en ökad efterfrågan på arbeten. Dock hade jag personligen hade jag önskat att man istället för förändra ett flertal olika enskilda delar hade gjort en total genomlysning och reformering av skattesystemet. Jag anser att vi ska ha en låg skatt i Sverige, jag tycker inte att man ska ha svårigheter att leva på sin egen lön, jag anser att det ska vara billigare att anställa, jag tycker att det ska vara lätt att betala skatt och svårt att inte betala skatt. Enklare regler leder till mindre möjlighet till skatteplanering.

I många år har jag talat om att vi måste förenkla skattesystemet (om jag inte missminner mig var det var jag talade om första gången som jag gick upp på ett av våra Riksting, fick till och med applåder då), om jag tänker efter är det nog skattesystemet som delvis fick mig att engagera mig politiskt. Ett av mina mål i livet är att vara med och bidra till att vi får ett effektivare och enklare skattesystem. Jag har många gånger förespråkat en platt beskattning men det är inte ett självändamål för mig att skatten ska vara platt, däremot måste systemet bli mer lättförståligt och förutseende.

Varför sitter jag då här en söndag och skriver om skattesystemet, jo för jag blev så inspirerad av det när jag läste en mycket bra debattartikel av Kjell-Olof Feldt och Sven-Olof Lodin
DN Debatt

Lysande artikel som säger mycket av vad jag tycker. Jag tänker inte ens citera från den utan rekommenderar att du läser den i sin helhet.

Kommentarer
Postat av: magnus aasa

hej Lilith

roligt att hitta denna artikel, och en ny bekantskap från ledarskapskursen.

Magnus Aasa örnsklkdsvik

2009-10-25 @ 19:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback