Omtanken i de sociala medierna

Idag var det min födelsedag, 32 år blir jag. Inget jämt årtal och kanske inte något som ofta uppmärksammas. Men idag tror jag att jag fått fler grattishälsningar än vad jag någonsin fått. Både på Facebook och på Twitter har det strömmat in grattishälsningar. Sociala medier såsom exempelvis Facebook som påminner om födelsedagar får oss att uppmärksamma varandra. Att känna att någon tänker på en känns fint.

Det är inte bara födelsedagar som uppmärksammas i de sociala medierna, många gånger tycker jag att man stöter på uppmuntran när någon gjort något bra, omtanke när någon är ledsen och stöd där det behövs stöd. 

Och jag blir glad, så oerhört glad blir jag. För det stöder min teori om att de allra flesta människor är goda och omtänksamma (och då menar jag inte att de inte även tänker på sig själva) och att de flesta faktiskt vill varandra gott.

Många gånger matas vi med ondska, det udda, det skrämmande. Mördare, våldtäktsmän, kannibaler, pedofiler, våldsmän etc. etc. I vår rädsla vågar vi knappt gå hem själva i mörker och vi kör våra barn vart än de ska. Vi skyddar ihjäl oss själva och varandra.

När det vi läser om är ont tror vi att världen är ond. Jag tror att om vi istället hade uppmärksammat alla exeptionellt goda istället för exeptionellt onda och de godas goda gärningar istället för de onda då tror jag att vi hade trott att världen var god.

Vad vill jag ha sagt? Jo jag ville bara uppmärksamma all den omtanke som finns runt omkring oss och tacka för alla fina ord och all fin uppmuntran som jag så ofta får.

Tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback