Ungdomsarbetslösheten

Arbetslösheten bland ungdomar har alltid varit hög i Sverige och orsakerna till detta skiftar beroende på vem man frågar. Oavsett orsak tycker jag att det är bedrövligt och ett enorm resursslöseri. Att definitionen av "ungdomar" förändras och åldersgränsen för hur länge du är ungdom förskjuts uppåt är riktigt trist och bidrar till missvisande siffror i statistiken. Jag har irriterat mig många gånger på att kallas ungdom. När jag fyllde 18 blev jag vuxen, som vuxen ska man mötas som vuxen och man ska också ta det ansvar som följer med vuxenlivet. Jag tror att vi har ett allvarligt problem i västvärlden när vi hela tiden flyttar fram gränsen. Vi får ett infantilt samhälle där människor inte tar ansvar utan det är alltid någon annans fel. Nä nu ska jag inte bre ut mig mer i den frågan, jag har ändå fyllt 31 och mig veterligen räknas jag inte längre som ungdom i något avseende. Vet du om så skulle vara fallet får du gärna höra av dig, hade varit intressant att veta.

På grund av den ekonomiska krisen med många varsel som följd har ungdomar drabbats särskilt hårt eftersom de ofta får lämna på grund av turordningsreglerna. Det
Kristdemokratiska ungdomsförbundet anser att Regeringen måste göra någonting åt LAS. Effekterna av LAS är att de unga får lämna sina arbeten först, oavsett hur välutbildade och flitiga de är. En sådan ordning håller inte. KDU anser att Regeringen ska möjliggöra för arbetsgivare, oavsett vad facket säger, skall få undanta tio anställda från turordningsreglerna.

Möjligheterna att få jobb efter avslutad utbildning har på grund av det ekonomiska läget också minskat. Arbetslösheten är dock inte högre än den var första kvartalet 2006 då det var brinnande högkonjunktur i Sverige vilket är viktigt att komma ihåg. Socialdemokraterna lyckades alltså inte använda högkonjunkturen till att minska arbetslösheten bland unga. Däremot föll arbetslösheten kraftigt bland ungdomar under Alliansregeringens första tid vid makten innan den globala finanskrisen slog till.

Regeringen står dock inte passiv utan gör en hel del för att möta den ökade arbetslösheten. Till exempel har antalet platser inom yrkesutbildningen ökar kraftigt och en reformering av gymnasieskolan ska leda till mindre utslagning och ökat yrkeskunnande. En lärlingsutbildning införs och yrkeshögskolan utökas. Till detta har arbetsgivaravgifterna för personer under 26 år halverats vilket gör det betydligt mer lönsamt att anställa unga.

I och med vårt medlemskap i EU har vi större möjligheter att arbeta i andra EU länder. Här kan du läsa mer om det Jag tycker att det är bra.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback