Kristdemokraterna kan göra skillnad

Jag tror på EU. EU finns där för dig och mig och påverkar oss i vårt dagliga liv. Det är viktigt att besluten fattas på rätt nivå. EU ska inte ägna sig åt sådant som vi själva kan bestämma om här hemma. Men internationella kriser som rör ekonomi och miljö ökar insikten om att politiken måste ta ett helhetsgrepp över de nationella gränserna, det är centralt för att vi ska kunna förvalta istället för att förbruka naturens allt knappare resurser.

Glöm inte att gå och rösta den 7 juni 2009!


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,, , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bertil

Lilith skriver i "Norran"



" Jag gick in på arbetsförmedlingen för att söka jobba inte för att söka a-kassa."



Man blir ledsen då en kristdemokrat skriver så. tonen i menigen är kränkande på nåt vis. Det är som om arbetssökande enbart är ute efter a-kassa men inte vill ha jobb.



Det verkar som att man inte förstår a-kassans syfte.

Det är nåt feltänk i meningen som är otäckt.



Det är ungefär som att säga till en sjuk.

Jag går inte till sjukhus för att få sängplats och husrum utan jag går dit för att bli frisk.



Tyvärr lär kränknigen av sjuka, arbetslösa, fortsätta, attityden från borgarna har blivit så att sjuka, arbetslösa, är själva ansvariga för sin situation.



jag ogillar det sätt på vilket borgarna uttalar sig, förståelsen för dessa två grupper är otäck på nåt vis.



Reinfeldt sa ex: Citat: Aftonbladet:

”Jag talar till dem som jobbar och hon talar till dem som oftast inte jobbar.”



http://www.aftonbladet.se/ledare/svenskpolitik/article574663.ab



På nåt vis är uttalandet otäckt på nåt vis.

Man förstår liksom vad attityden till folk i beroendeställning är när det sägs så.

Det visar på en attityd som jag ogillar.



En Statsminister är för folket, hela folket inte enbart för de som jobbar.

Regimer som väljs är också till för hela folket,

Inte bara att utnyttja dem som röstboskap.







2009-05-04 @ 08:43:01
Postat av: Lilith

Att det finns en arbetslöshetsförsäkring är jättebra, mellan två arbeten behövs det en försäkring. Men jag tycker inte att arbetsförmedlingens primära uppdrag ska vara att administrera a-kassa. Arbetsförmedlingen finns för att förmedla arbeten.



Jag ber om ursäkt för att Bertil har uppfattat mitt uttalande som kränkande.



Läs gärna hela åsiktsutbytet:



http://blogg.norran.se/mariawiksten/?p=892

2009-05-04 @ 18:18:55
Postat av: Bertil

Lilith skriver:

"Att det finns en arbetslöshetsförsäkring är jättebra, mellan två arbeten behövs det en försäkring. Men jag tycker inte att arbetsförmedlingens primära uppdrag ska vara att administrera a-kassa. Arbetsförmedlingen finns för att förmedla arbeten. "



Bra Lilith nu håller jag helt med dig. Din formulering som du skrev i Norran lät inte bra.

Läste detta idag:

http://norran.se/nyheter/inrikes/article284580.ece

Citat:

"Bara drygt hälften av dem som blivit arbetslösa får a-kassa, visar en kartläggning från Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen (IAF) och Arbetsförmedlingen. " slut citat.

Lägg märke detta under en tid då massor avskedas och blir arbetslösa. Konkurensen om jobben är hårdare än någonsin.

För vissa är att få jobb inget problem, det är små världsliga saker Som Margot sa när hon sa upp sig från sitt jobb Och sedan började för EU.

Men för andra är jobb en hopplös sak att få. Dessutom tappar många allt självförtroende för att klara ett jobb, Då är det ännu värre.

Så vi ska inte vara "dumma" med de som inte får jobb.



Jag anser precis som dig att arbetsförmedling ska förmedla arbeten. Inte ha hand om a-kassan.

Däremot kan det ju av praktiska skäl vara bra om de

får ge info om a-kassan.

Jag anser a-kassan ska skötas av facken, det är även de som med arbetsgivare ska förhandla hur a-kassans nivå ska ligga samt arbetspartens och arbetsgivarens villkor i övrigt.

En balans där är viktig.





2009-05-05 @ 13:15:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback