Höghastighetståg

Jag gillar att åka tåg, mindre förtjust är jag i att åka flyg. Inte för att jag tycker att det är obehagligt eller att jag är flygrädd utan för att jag tycker att det är omständigt. Först måste man ta sig ut till flygplatsen, och där ska man vara i god tid, sedan ska man ta sig ifrån flygplatsen som man kommer till. Även om man inte tillbringar lång tid uppe i luften så tar det ganska lång tid att ta sig dit man ska. Dessutom är flyg ingen höjdare för miljön. Jag vill åka mer tåg, jag vill åka tåg till Europa. Jag vill åka på semester med höghastighetsståg. Jag säger som Anders Wijkman (kd):

"Det är nu dags för Europa och Sverige gemensamt lyfta blicken i trafikpolitiken och fokusera på de viktiga framtidsfrågorna. Det framtida transportsystemet av framförallt gods måste ges separata spår för att klara de uppsatta miljömål samtidigt som individens och näringslivets behov av ökad rörlighet tillfredsställs. Det är ohållbart att fortsätta den nuvarande utveckling med en kraftig tillväxt av långväga väg- och flygtransporter med allvarliga miljöeffekter som följd"


Läs även andra bloggares åsikter om
, ,, , , , ,

Kommentarer
Postat av: Mikael Gaunitz

Den gamle f.d. moderaten ( m.m. ) Wijkman var tidigt ute med miljöfrågor i debatten. En stor eloge för det. Jag lyssnade på honom när han talade på Miljöpartiets kongress i Växjö, 1985 var det väl.

PS. Lycka till i EU-valet!

2009-05-19 @ 11:24:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback