hemma tidigt

Ikväll var det ett kort fullmäktige, tyvärr kunde jag inte mikroblogga från mötet eftersom jag har nån fnurra på tråden med bloggy, jag hoppas att den ska räta ut sig snart.

Vår nya ekonomichef Magnus Widén talade lite om ekonomin. Med tanke på krisen ligger vi ändå ganska bra till i Varbergs kommun. 2006 gick vi plus med 77 miljoner, 2007 med 101 miljoner och 2008 med 98 miljoner, så vi har ju inget släpande underskott att slåss emot när vi går in mot sämre tider. Enligt SKL kommer skatteintäkterna att minska med 38 miljoner 2009 och med 79 miljoner 2010 gentemot tidigare uppskattningar. Widéns bedömning är att vi troligen kommer att göra ett 0 resultat i år. Och att det är viktigt att för att vi inte ska gå minus håller "budgetdiciplin.

Kommundirektören AnBritt Ulfgren presenterade en kvalitetsstudie, Varberg har stått sig ganska bra gentemot andra kommuner. Resultatet skulle tydligen läggas ut på Varbergs kommuns hemsida imorgon.

Freddy Jensen hade skrivit en interpellation angående kommunala konsekvenser av arbetslöshet. Han tog i talarstolen bland annat upp att vi måste ha beredskap eftersom så många har lämnat a-kassan pga. höjda avgifter. En retorik som jag inte kan låta bli att störa mig lite på. Jensen talade om kommunens ansvar men tar inte upp individers ansvar. A-kassan är en försäkring som till stor del har finansierats med skattemedel. Jag tycker nog att vi är vuxna människor som själva bör ta ansvar för att vara försäkrade vid arbetslöshet. Dessutom, som Gösta Bergenheim påpekade, finns det utrymme i den kommunala budgeten för ett ökat försörjningsstöd eftersom detta ligger under budgeterat. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback