Rikstingsdag





Ja idag har första dagen av Rikstinget gått till ända. De första motionerna som jag var uppe i handlade om integritet. Jag sade (ungefär):

"Jag ska prata om motion 2:17 och 2:18. Vi talar om att respekten för individens frihet och värdighet utgör demokratins, rättsstatens och de mänskliga rättigheternas gemensamma värdegrund.
Jag är besviken på vårt parti och jag är besviken på Alliansen och på hur man har hanterat hela Internetfrågan vad det gäller FRA och IPRED.
Vad skulle ni tycka om att ett privat företag fick rätt att kräva att posten gick in och öppnade alla era brev pga. att de kunde innehålla något olämpligt.
Partistyrelsen föreslår att en arbetgrupp tillsätts för att utveckla partiets integritetspolitik. Vi anser att det är viktigt att de som ska ingå i denna grupp inte är odelat positiva til IPRED och FRA. Man får gärna även arbeta utifrån de intentioner som vi tar upp i motion 7:22"

Mitt inlägg nämns i DN

Larry Söder, även han från Halland gick upp och talade för bifall till motionen om att avskaffa TV-licensen. Motionen gick igenom. Läs mer i DN

Självklart gick jag även upp i den motion som jag själv varit med och skrivit och självklart yrkade jag bifall. Jag sade (ungefär):

"Grundproblemet för musik- och filmbranschen är tt man inte levererar det som kunderna efterfrågar till de priser som man är villig att betala. Tänk om branschen från början förstått möjligheten med den digitala kulturrevolution som just nu äger rum.
SF-anytime tar upp till 45 kronor för att hyra en film över nätet. Man har inga mellanhänder och därmed minskade kostnader men ändå vill man att kunderna betalar lika mycket. Den som gapar efter mycket...
Varför har branschen inte tillgodosett konsumenternas önskemål?
Jo för att man har sett hoten istället för möjligheterna.
Internet knyter samman konsumenterna med upphovsmännen och behovet av mellanhänder försvinner. En gång i tiden skapade tekniken skivbranschen, nu avslutar tekniken skivbranschen. Det kan kallas ett naturligt kretslopp.
Politiker, film- och skivbolag, lobbyister och EU försöker stoppa in den nya världen i den gamla världens ramverk. Jag tycker att det är fel. Framtiden finns redan här och det är dags att vi förstår det!"

Motionen gick tyvärr inte igenom men det var ändå många som yrkade bifall.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,,









Kommentarer
Postat av: Jeena Paradies

Man vinner naturligtvis inte varje strid, men det är starkt att du kämpar för det du stå för.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback