Bloggens vara eller icke vara

Schulman skriver i DN om att bloggar är ointressanta och betydelselösa

Nu ska vi inte överskatta bloggens betydelse men jag tycker nog att det är fel att underskatta den på det sätt som Schulman gör. Bloggen ger människor möjlighet att på ett helt annat sätt än tidigare tala om sin historia. När mediadrevet går och människor känner sig felciterade och missförstådda har de i sin egen blogg möjlighet att med hur många ord de vill breda ut sig och förklara. De har möjlighet att direkt bemöta kommentarer och dylikt.

Bloggen är även oerhört fantastiskt eftersom den ger människor med nästan noll teknisk kunskap möjlighet att sprida sina tankar på internet. Den ger möjlighet för människor med särintressen att träffas och diskutera.

Jag tror Schulman har fel när han skriver att bloggen är betydelselös och jag tror att bloggen (eller liknande) kommer att ha än större betydelse i framtiden. Om jag ser till mitt eget intresse, politiken, tror jag att personval kommer att bli viktigare och därmed även bloggen. På bloggen kan du följa "din politiker" och se om han/hon uppfyller sina löften och även få förklaringar till varför man tagit ett visst beslut. Det blir personligt och med det personliga följer ett ansvar som ibland har saknats på den politiska arenan. Efter det allt ökade politikerföraktet som vi har sett ett antal år tillbaka tror jag att det är nödvändigt med ökad transparens.

Och det här klagandet på unga tjejer och deras modebloggar, Schulman skriver:

"För att sammanfatta: den svenska bloggarenan består av en liten grupp unga tjejer. Dessa tjejer skriver om mode eller andra saker som är ointressanta för den absoluta majoriteten av svenska folket, varför de allra flesta också väljer att avstå från att läsa dem."

Vad är det som är så provocerande med att unga tjejer skriver om mode, smink etc.? Jag förstår inte vad det är för fel. Det finns väl mycket annat i vårt samhälle som är värt kritik än att unga tjejer får högt antal besökare på sina bloggar. Bara för att det inte är något som tilltalar Schulman att läsa betyder det ju inte att det är obetydelsefullt för de som skriver och för de som läser.

Bloggen ger människor en möjlighet att höras, människor som kanske aldrig hade hörts. Jag tycker att Internet, bloggar och andra sociala medier är ett fantastiskt komplement till vårt samhälle.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,


















Kommentarer
Postat av: RS

Hej hej: vi har också kommenterat Schulmans utspel:

http://bloggtidningen.se/?p=3380

2009-07-04 @ 13:49:02
URL: http://bloggtidningen.se
Postat av: Olof Bjarnason

Helt rätt.



Schulman tycker nog det är jobbigt med människors åsikter, tror det är där skon klämmer.



Tips: Spana gärna in http://riksdagssvar.se som dina äldre kolleger fått i uppdrag att besvara av ett gäng bloggare (inklusive mig).

2009-07-04 @ 14:30:33
URL: http://olofb.wordpress.com
Postat av: Lilith

riksdagssvar.se visar att man kan använda internet till mkt positivt, jag tror faktiskt att sådant får politiker att tänka ytterligare en gång extra när man tar beslut. Man ska kunna svara på varför man har röstat på ett visst sätt.

2009-07-04 @ 14:57:04
Postat av: Olof Bjarnason

Jag tror du var med på seminariedagen om övervakning etc. på Chalmers tidigare i vår..?



Två kommentarer:



1. Det var modigt gjort.

2. Det visar (du får ursäkta mig här!) hur lite sådana frågor prioriteras av de större partierna som S+M -- Max Andersson / Erik Josefsson är väl något mera erfarna politiker än du och din vän från centern?



Lycka till i framtiden!

2009-07-04 @ 23:26:51
URL: http://olofb.wordpress.com
Postat av: Lilith

jodå det var jag som var med på Chalmers ; )



tack för lyckönskningen!

2009-07-04 @ 23:48:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback