Jag vill att Sverige ska införa euron

När vi röstade om huruvida vi skulle införa euron i Sverige var jag tveksam och drogs än åt ena hållet och än åt andra. Det slumpade sig så att jag i samband med folkomröstningen läste nationalekonomi och vi fick gott om utrymme i kursen för att studera ämnet. Till slut bestämde jag mig för att rösta ja, ju längre tiden har gått har jag bara blivit mer och mer övertygad om att Sverige borde gå med.

En som verkar hålla med mig är ekonomiprofessor Harry Flam som har lett arbetet med
studien som bland annat försöker besvara frågan om de tre länderna Sverige, Danmark och Storbritannien borde gå med i eurosamarbetet. Han säger:

"Min personliga uppfattning är att Sverige borde gå med i valutaunionen. Ökad handel och stabil växelkurs är tydliga vinster. Fördelen med en självständig penningpolitik kan väntas minska i takt med fortsatt ekonomisk integration i EU."


 

Jag tycker att vi ska ha en ny folkomröstning om huruvida vi ska införa euron.



Kommentarer
Postat av: Pierre Ringborg

Jag vill också ha euron och det har gjorts sådana initiativ i Höganäs som precis som Varberg är en turistkommun. Jag är också för försök med lokala och regionala valutor som gör det förmånligt att stödja lokalt handlande. Eftersom 50 öringen försvinner i september nästa år som valuta närmar vi oss ett sådant ställningstagande som Lilith vill ha. En ny folkomröstning om euron om inte politikerna kan komma överens. Under tiden får vi lära oss att vi får leva med dubbla valutor, vi som är med i EU och som höjts upp till region.

2009-02-05 @ 14:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback