Långt kf

Så var jag hemma från kvällens fullmäktigemöte, 22:40 var vi färdiga så det var ett långt möte... precis som jag tidigare hade gissat. Ungefär en fjärdedel av mötet (ja, jag tog tid och med tanke på att vi hanterade både ramar och mål är det ganska lång tid att ägna åt en ledamots behov av att stå i talarstolen, ta den timmen multiplicerat med vårt timarvode, multiplicerat med 61) ägnades åt Kaj Berntssons (s) interpellationer. Kanske han insåg att det var lite många interpellationer han skrivit med tanke på att han började med att skylla interpellationerna på väljare som han mötte ute på stan (fast kanske inte med tanke på att han lämnade en ny ikväll). Det skulle lätt kunnat gå ännu mer av fullmäktiges tid på dessa interpellationer om någon mer än Kaj och den han ställde frågan till hade lagt sig i debatten men jag misstänker att det kanske är en strategi som man ägnar sig åt dvs. genom att inte lägga sig i förkortar man inläggen. Själv hade jag funderingar på att gå upp och ifrågasätta alla hans interpellationer och hans syfte med att bomba fullmäktige med interpellationer som kanske inte alltid hör hemma på fullmäktige. Men jag orkade inte förlänga det ytterligare (och med tanke på hur sent vi var klara är jag nu glad för det, istället ägnar jag lite tid åt att gnälla här på min blogg så kan den som vill läsa). Däremot tog Stefan Stenberg chansen (när han ändå var uppe och besvarade en av frågorna) och tog upp att flera av interpellationerna handlade om myndighetsutövning vilket strider mot kommunallagen (ang. hur en interpellation ska se ut). Bra sagt, Stefan! Och när jag ändå delar ut beröm till en allianskollega kan jag lika gärna fortsätta med lite beröm till Christer Bergenblock som lade fram goda repliker och som fick Jana Nilsson (s) och Freddy Jensen (v) att äta upp sina argument. Och åt Jörgen Warborn som svarade bra på sossarnas förslag om skolbarnomsorgen. Vice ordförande i Barn och utbildningsnämnden, Göran Stark, försökte ge svar på tal men lyckades föga.

Annars var det en fasligt massa "Fru-ordförande-ena" eftersom Marita Johansson (1 a vice ordförande) idag var ordförande. Jag har aldrig hört att man har "herr-ordförande-det" Ingemar Andersson... men jag vet inte det kanske bara är jag som inte kan etiketten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback