Har facket spelat ut sin roll?

Jag kan tycka att facket som tanke och som princip är någonting bra, att de som arbetar organiserar sig för att gemensamt få bättre villkor. Samtidigt har jag aktivt valt att stå utanför facklig anslutning. Det beror på en rad olika skäl, ett är att många fackförbund är så knutna till det socialdemokratiska partiet och den socialdemokratiska ideologin. Ett annat är att jag kan tycka att de missbrukar sin ställning och ett tredje att jag har svårt att se att ett medlemskap i facket skulle vara positivt för mig. Om jag väger kostnaden emot vad jag får ser jag inte något värde i medlemskap. Gång på gång bekräftas mina "fördomar". Senast när jag läste att fem veckors strejk i genomsnitt gav 123 kronor! 123 KRONOR, det tror jag nog att väldigt många hade klarat av att förhandla fram själva, vad är 123 kronor, vi har någonting som kallas inflation. Vad får du för 123 kronor?

Kommentarer
Postat av: Erik Hellsborn

Visst behövs facket, än mer sedan vi fick en högerregering.

Du har helt rätt i att fackets band till SAP är fel.Som arbetare befinner man sig i beroendeställning till facket. Det är en ställning som dom missbrukar.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback