ang. "vräkning" av hemlös

Igår blev jag uppringd av HN ang den hemlösa man vars tillhörigheter blev bortforslat av kommunen och man frågade mig vad jag tyckte om kommunens agerande. Eftersom jag endast läst det som skrivits i HN tog jag kontakt med enhetschefen för Park och gata innan jag uttalade mig.

Som HN beskrev fallet lät det som om kommunen bara hade kommit med stora maskiner och tagit mannens tillhörigheter utan att ge honom en chans.

I slutet av sommaren tog kommunen kontakt med mannen, lägret som forslades bort hade då brunnit och mannen hade flyttat sitt boende några meter bort (bodde alltså inte där längre). Han fick 3 månader på sig att ta bort sina tillhörigheter och ta det som han ville behålla. När man kom tillbaka hade han inte gjort någonting. Området, som är ett mycket populärt strövområde nära havet, var fullt av skräp och råttor. Mannen fick dock ytterligare 1 månad på sig att ta vad han ville behålla.

Park och gata gick in på det ställe där man behövde fälla minst träd och det handlade om ett handfull ekar (återplantering kommer att ske),

Jag har fullt förtroende för hur park och gata tog hand om bortforslingen av skräpet.

Självklart tycker jag oerhört synd om mannen i fråga. Ingen människa ska behöva leva på ett sådant sätt. Kristdemokraterna har arbetat för att de hemlösa i kommunen skall få tak över huvudet och nu är det på gång boende för hemlösa. Vi måste värna om det okränkbara människovärdet och alla har rätt till tak över huvudet, en varm säng och ordentlig mat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback