Göran Hägglund: Jag vill inte bidra till aktiv dödshjälp

Den 27 december 2008 skrev Göran Hägglund ett inlägg på SvD ang. den debatt som förekommit om aktiv dödshjälp. Han skriver:

Har jag som patient rätt att kräva av vården att den ska avsluta mitt liv? Regeringen har en mycket tydlig målsättning när det gäller självmord. Vi har i den folkhälsoproposition som presenterades i våras lagt stor vikt vid att förebygga självmord.

Om hälso- och sjukvården även skulle erbjuda aktiv dödshjälp, till exempel genom att läkare skriver ut medicin åt en patient i syfte att han eller hon ska ta sitt liv, hamnar vi i ett läge där sjukvården på samma gång ska motverka och underlätta självmord. Det är orimligt. Någonstans måste man bestämma sig om sjukvården ska underlätta eller motverka självmord. Mitt svar är tydligt. Vi ska jobba aktivt för att få ner antalet självmord. Arbetet sker bland annat genom god vård, genom bra vård i livets slutskede och genom förstärkta insatser på psykiatrins område.

Om aktiv dödshjälp skulle godkännas skulle det innebära gigantiska gränsdragningsproblemen oavsett hur kraftfullt anhängarna försöker förneka det.


Han avslutar sitt inlägg

Vården ska dock erbjuda smärtlindring, tröst och en möjlighet till en värdig död. Accepterar vi aktiv dödshjälp, förändras vårdens fokus. Det vill inte jag bidra till.


Läs även andra bloggares åsikter om
, , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback