Fredagstankar om kärlek

Jag hörde på radion i morse att skilsmässorna ökar. Jag tycker att det är sorgligt att tron på evig kärlek tycks blekna. Och då talar jag inte om tron på evig kärlek med definitionen nyförälskad-hela-livet dvs. den kärlek vi genom filmer och sagor har lärt oss om. För tron på just den ”eviga” kärleken finns. Problemet är bara det att när vardagen smyger sig på eller när nyförälskelsen lägger sig så tror man att det inte var den rätta och att den rätta fortfarande finns där ute någonstans och väntar, och att det är bättre att göra slut på det som dåligt än att fortsätta att harva.

Häromdagen satt jag och zappade och hamnade på TV 3 nysatsning. Såg bara en liten bit men fick i alla fall höra vad RFSL tycker om tvåsamhet. Jag tycker att det är sorgligt att se RFSL representanter sitter i TV och tala ner tvåsamheten och tala ner kärnfamiljen på det sätt som man gjorde. Blir vi verkligen lyckligare av att knulla runt?

Jag tror inte det.

Varför talas det inte mer om den djupa kärlek som uppstår i ett längre förhållande? Varför talas det inte mer om hur vi kan hålla samman? Vad är 1 dåligt år om man får 49 lyckliga år tillsammans. Vad är 5 dåliga år utspritt på en livstid tillsammans?

Varför ska vi alltid vara så extrema? Förr skulle man vara kvar i ett äktenskap oavsett om det innehöll både fysisk och psykisk misshandel, idag ska man lämna sitt äktenskap för att man vill förverkliga sig själv.

Nä jag tycker att det är dags att uppvärdera äktenskapet och den livslånga kärleken!

Kommentarer
Postat av: Johan Söderström

Helt rätt! Kanske beror det på den allmänna enorma ungdomsfixeringen i media? Vilket är hippast. Att tala om ungdomars sexliv eller den trofasta kärleken mellan två pensionärer? Glädjande nog ökar också antalet giftermål.

2007-02-21 @ 13:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback