Hägglund vill minska antalet aborter

Socialminister (och Sveriges bästa partiledare) Göran Hägglund har tillsatt en arbetsgrupp för att arbeta fram en nationell arbetsgrupp för att ta fram en nationell handlingsplan för att förebygga oönskade graviditeter. Jag tycker att det är bra (vem kan uppriktigt säga att det inte är bra?). Idag skriver Mia Frisk i tidningen Kristdemokraten om detta. Det är bra det hon skriver så jag tycker att du ska läsa det.

I samband med att jag läste ledaren så surfade jag runt lite om hur Hägglunds förslag har bemötts och kom in på en blogg där man verkligen känner stor entusiasm över dagens abortlagstiftningen, vill du kolla så kan du läsa breitholtz blogg (hon verkar tycka att det är fel att föra en etisk diskussion om aborter och hon skriver att det är helt sjukt att Göran Hägglund är socialminister). Jag har svårt för fanatiker som ser världen i vitt eller svart. Någon liten del av mig försöker ursäkta fanatiska uttalanden (oavsett från vilket håll de kommer ifrån) med att det kan vara ett sätt att argumentera, ett sätt att försöka få fram sin sida av saken. Men som sagt jag har svårt för dom, det känns lite pubertalt. När man växer upp börjar man förstå att världen inte är svart eller vit utan att det nästan alltid handlar om olika nyanser av grått...

...eller för att göra det lite färggrannare, när jag var 15 var världen antingen röd eller vit, nu lever jag i ett rosa skimmer, ha en trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Erik Hellsborn

Låter som en bra ide tycker jag. Då de flesta aborter utförs i ett tidigt skede, så skulle en skärpning av lagstiftning skulle bara få marginella konsekvenser. Vad som behövs är moralisk upprustning och en rejäl attitydsförändring, något som förhoppningsvias Hägglunds initiativ kan leda till.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback