lite mer om gårdagens KF

I dagens HN stod det att det var kraftig protest mot den kommunala budgeten. Jag vet inte om jag kan hålla med om att den var så kraftig (men sen har jag ju inte så mycket att jämföra med) men budgeten debatterades i alla fall. Socialdemokraterna var oroliga över att Alliansen vann valet och ville därför tillskjuta mer pengar för socialbidrag.

Oppositionsrådet Jana Nilsson (s) var uppe och talade sig alldeles varm för den socialdemokratiska arbetsmarknadspolitiken som nu Alliansen avskaffar. Jag var uppe en sväng och sa emot, kunde bara inte låta honom stå obesvarad. Men det är så mycket mer man egentligen skulle vilja säga (men jag skulle blivit alltför långrandig om jag sagt allt jag velat). Så därför passar jag på att bre ut mig i ämnet lite här på bloggen.

 

”Regeringsskiftet innebär kraftig förändring av arbetsmarknadspolitiken”

Ja. Det blir mer lönsamt att arbeta och mindre krångligt att vara företagare. Jag tycker det är bra att arbetsmarknadspolitiken förändras så att vi får ett tydligare fokus på jobb och effektivare insatser för de som står längst från arbetsmarknaden. Alliansen vill att arbetslinjen tydliggörs så att ökade resurser kan säkerställas för matchning mellan arbetssökande och lediga jobb.

 

Arbetslösheten påverkas av hur lång tid det tar att para ihop en arbetssökande med ett arbete. Ju längre tid det tar för ett företag som behöver nyrekrytera att hitta lämplig arbetskraft desto större blir de kostnader som är förknippade med nyanställning och desto mindre kan arbetskraftefterfrågan förväntas bli.  Genom förmedlingsinsatser kan matchningsprocesserna påverkas vilket kan minska arbetslösheten vid givet antal lediga platser. Den arbetsmarknadspolitik som troligtvis är mest effektiv är en väl fungerande arbetsförmedling.

En hög arbetslöshet har bidragit till att politiker vill ha snabba resultat för att dölja den öppna arbetslösheten vilket har medfört allt fler arbetsmarknadspolitiska åtgärder. Arbetslöshetsstatistiken var från början tänkt att användas för att kunna åskådliggöra ett allvarligt socialt problem men statistiken har snarare kommit att användas som ett politiskt mål m a o det är statistiken snarare än verkligheten som är betydelsefull. En rad arbetsmarknadspolitiska åtgärder har bidragit till att begränsa den öppna arbetslösheten. Vissa nationalekonomiska studier pekar dock på att arbetsmarknadsåtgärder har större effekt på kort sikt än på lång. Visserligen visar studier på positiva effekter av arbetsmarknadsåtgärder på arbetskraftsdeltagandet men det är oklart hur resultaten skall tolkas. Resultat av studier kan visa att arbetsmarknadsåtgärder visserligen har sänkt den öppna arbetslösheten men att även den ordinarie sysselsättningen har sänkts. Det är alltså mycket troligt att den minskade öppna sysselsättningen har genomförts till priset av en minskad ordinarie sysselsättning. Ett av de mer allvarliga resultaten är att ungdomsprogram tenderar att tränga undan reguljär sysselsättning bland ungdomar.

 

”Alliansen har infört kraftiga minskningar i förhållande till idag av de skatteavdrag som syftar till att stimulera arbetsgivare att anställa fler”

S riktar in sig på den generella nedsättningen av arbetsgivaravgiften som finns idag. Nedsättningen omfattar 5 % av arbetsgivaravgifterna upp till en lönesumma å ca 740 000 kr/år. Maximal nedsättning är alltså 37 000 kr/år. Många småföretagare kan vittna om att de tar ut betydligt mindre, vanligt att en småföretagare plockar ut ca 200 000 om året i lön vilket gör att de förlorar 10 000 på förslaget. Jobbavdraget som alliansen inför ger med en lön på 200 000 en skattesänkning på 10 000 kronor. Dessutom föreslår Alliansen en rad saker som ska bidra till fler riktiga jobb, förslag som ska göra det mer lönsamt att arbeta och mindre krångligt att vara företagare. Dessutom föreslås nystartsjobb, jobbgaranti, effektivisering och förenkling av arbetsmarknadspolitiska program, reformera AMV, arbetslöshetsförsäkring för alla. 

  

”Aktivitetsgarantin försvinner”

Ja, det viktigaste är inte att sitta fast i en aktivitet, istället införs en jobb- och utvecklingsgaranti för långtidsarbetslösa under 2007. Individuellt utformade åtgärder ska så snabbt som möjligt få in deltagare på arbetsmarknaden. Jag skulle dessutom vilja kalla aktivitetsgarantin för ett fiasko. 2004 kostade åtgärden 5 miljarder kronor. Antalet deltagare i aktivitetsgarantin mer än fördubblades mellan åren 2000 och 2005, men endast 18 % av dem som deltog i Aktivitetsgaranti mellan dessa år hade ett osubventionerat arbete 2005.


Sen ondgjorde sig även Jana Nilsson över att ungdomar kommer att få svårare att få jobb med Alliansens politik men jag tror att alla som har varit unga de senaste 12 åren har sett vad den s märkta ungdomsarbetslöshetspolitiken har lett till och inte är det riktiga jobb. Och som jag ovan nämnde så pekar nationalekonomiska studier  på att ungdomsprogram tenderar att tränga undan den ordinarie arbetsmarknaden för ungdomar.

 

Ja jag hade kunnat fortsätta ännu längre även här på bloggen men jag tror att jag stannar här, har säkert skäl att återkomma i ämnet. Om inte förr så inför valet 2010 ; ) och då hoppas jag verkligen att Alliansens politik har slått väl ut och att vi har en betydligt lägre arbetslöshet än idag (och att det är den verkliga arbetslösheten som är lägre, inte att Alliansen faller för frestelsen att stoppa in arbetslösa i meningslösa åtgärder, men risken för det är nog inte stor)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback