om socialdemokratisk forskningspolitik

Idag skriver Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet, på DN om den socialdemokratiska forskningspolitiken. Han tar upp en rad områden där forskningen styrs av s-märkta politiker (läsning rekommenderas, gå in på ovanstående DN-länk). Inlägget avslutas:

"Förklaringen till denna politisering av forskningen kan således inte ligga i att regeringen har velat prioritera särskilt angelägna forskningsområden. I stället är den enda rimliga förklaringen att man vill skaffa sig detaljkontroll över vilka enskilda forskare som erhåller anslag.

Jag har tidigare argumenterat för att denna politisering skadar den svenska forskningens kvalitet. Till detta vill jag nu lägga att politiseringen av svensk forskning nu måste anses skadlig också för den svenska demokratins vitalitet.

Det går naturligtvis inte att mäta hur många nya och intressanta forskningsresultat vi gått miste om genom denna socialdemokratiska politisering av forskningen.

Men det är min ståndpunkt att för den svenska demokratins vitalitet måste nu detta socialdemokratiska kommissarievälde över forskningen brytas."

Jag kan inte göra annat än att hålla med. Jag tycker det är bedrövligt att staten går in och styr forskningen.

Att utbildning och forskning håller hög kvalité är avgörande för ett lands välfärd. Jag anser att vi behöver minska det partipolitiska inflytandet samt satsa mer pengar på forskning. Den högre utbildningens viktigaste uppgift är att förmedla kunskap. För att möjliggöra detta krävs kompetenta högskolelärare och forskare, en stimulerande arbetsmiljö samt studiesocial trygghet. Kristdemokraterna tar tydligt ställning för kvalitet i högskolan. Vi har därför avvisat den kraftiga utbyggnad av högskoleplatser som regeringen föreslagit, till förmån för satsningar på kvalitet. 

Kommentarer
Postat av: Sven E. Borg

Hej!
I samband med att jag sökte på nätet om Bo Rothstein och hans värdefulla debattinlägg om forskningen i vårt land, med särskild hänsyn till den utbredda och olyckliga politiseringen, kom jag in på din blog.
Bra att du tog upp dessa frågor före valet. Och nu hoppas jag och många med mig på att allians-regeringen verkligen agerar för att rätta till missförhållandena utan dröjsmål!
Bo Rothstein hade förresten alldeles nyligen ännu en talande - och skrämmande - debattartikel i DN: "Svenska genusforskare håller inte måttet". Där får man sig till livs även några interiörer från det nu så aktuella Arbetslivsinstitutet ...!
Med vänlig hälsning.
Sven E. Borg
V-byggare (pens.)
Halmstad
[email protected]

2006-11-26 @ 19:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback