Misstroendeförklaring från Ungt val

Så har Aftonbladet presenterat resultatet av Ungt val, 120 000 ungdomar mellan 15 och 21 år har avgett korrekta röster i Ungt val 2006.

Av dem röstade 21 procent blankt, endast 59 procent valde något av de sju partier som i dag finns representerade i riksdagen.

En rejäl tankeställare för etablerade partier!  Vad säger detta om oss politiker? Jag kan tänka mig att det till viss del handlar om att vi inte lyckas förmedla vår politik. Att vi väljer att tala om statistik och glömmer den vardag många vistas i. Att vi inte ger några lösningar på de problem som man ser i sin vardag. Jag tror inte att åtgärder av olika slag är rätt väg att gå, vi måste gemensamt arbeta för att få Sverige på rätt köl.

Vi saknar framtidstro och det är inte så konstigt. Hela mitt vuxna liv har präglats av debatten om arbetslösheten. Åtgärdsprogram avlöser varandra för ungdomar som inte vill något annat än att gå till ett riktigt jobb för att kunna skaffa sig ett eget boende. Ungdomar som kallas lata av den äldre generationen, ungdomar som söker hundratalsjobb och som inte kommer till en enda intervju. Ungdomar som gått universitetsutbildningar men som får fortsätta jobba på sitt extrajobb efter studierna.

Är det konstigt att 21 % väljer att visa sitt missnöje och rösta blankt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback