Oroa er inte, jobben är på väg (det är ju faktiskt valår) Del 2

Apropå förgående inlägg läs även Anders Wetterholms (som varit arbetslös i 2 år och har drygt 30 års erfarenhet av b.la.IT, kvalitetsstyrning, processorientering, verksamhetsutredningar, förändringsledning) på Aftonbladet. En mycket tänkvärd debattartikel som fler borde ta del av.
 
Wetterholm skriver:
 
 ”Vad har då jag och andra arbetssökande i min ålder för alternativ?
-   Vidareutbildning. Uteslutet, då vi varken får studielån eller studiebidrag. Skulle vi ändå komma in på en kurs försvinner A-kassan, då studier jämställs med att inte vara tillgänglig för ett arbete. (­Detta gäller dock inte Arbetsförmedlingens egna kurser där vi får lära oss skillnaden mellan öppna och slutna frågor genom att sätta klisterlappar i pannan ­eller att göra ett bildcollage över drömmar och mål.)
-   Söka sig till andra branschområden. Även om kunskap finns krävs oftast så kallade yrkesbevis, som förutsätter några års studier och praktik. Vid två tillfällen öppnades dock en liten dörr på glänt, men stängdes omedelbart av ­facket.
-   Starta eget. Det förutsätter en så briljant idé att företaget kan bli bärkraftigt och lönsamt inom 6 månader. Det tar lite längre tid än så. Dessutom dras A-kassan omedelbart om en egen firma registreras.”

vidare skriver han
 
”Beträffande plusjobben fick jag i går ett erbjudande från arbets­förmedlingen om kvalitetshöjande arbete såsom att läsa högt för pensionärer eller att byta glödlampor. Om jag lyfter en kollega, som får skruva ur lampan då är vi två som inte längre är öppet arbetslösa. Men det viktigaste är väl att frisera statistiken innan valet, istället för att angripa grundproblemen med svensk arbetsmarknadspolitik.”

Ja, citaten talar väl för sig själv. Jag blir bedrövad när jag läser sånt här, tyvärrr inte förvånad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback