Nu vet jag

Det är 10 års sen jag tog studenten men det var sig likt, dock lite mer skåp. Och nu vet jag hur Varbergs ungdomar (i alla fall de som deltagit i undersökningen) ser på sin framtid. Kanske inte helt överraskande är tron på Varberg stark i jämförelse med vad ungdomar i övriga Västsverige anser om sin hemort (Varberg är ett toppen ställe att bo på tycker i alla fall jag).

En sak som nämns är att en del saker generellt uppfattas som mer viktiga än roliga. Rapporten Fokus attityd 2005 Varberg inleds med ”Ge ungdomen lust” en uppmaning som vi får ta till oss. Något som jag säkert nämnt i andra sammanhang är att vi behöver en större framtidstro. Vi måste sluta förmedla vår negativa attityd i media och dylikt.

Ungdomar i Varberg liksom i resten av regionen är generellt sett både seriösa och ambitiösa, man är i hög grad inställd på att skaffa sig en högre utbildning och är relativt flexibla till var någonstans man ska bo och arbeta. Jämställdhetsförespråkarna kan lugnas av att det endast finns små skillnader i attityderna mellan könen. Några elever förespråkade fler alternativ till skolbänken såsom lärlingssystem eller liknande vilket stämmer in på i den kristdemokratiska politiken. Kristdemokraterna vill införa ett lärlingssystem nära knutet till det lokala näringslivet, där praktik varvas med teori redan från första terminen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback