Näringslivet grunden för välfärden

För att öka välfärden ska vi inte öka skatterna utan förbättra näringslivsklimatet. Företagsamhet är grunden för välfärden. Över 700 000 företag har färre än fem anställda. Ca 30 % av arbetskraften i Sverige arbetar i dessa företag. Stora och medelstora företag uppstår inte ur tomma intet, de växer fram ur små. Under de senaste 30 åren har inget nytt storföretag vuxit fram i Sverige förutom Tele2, däremot har många stora och medelstora företag flyttat från Sverige. För att trygga välfärden måste vi arbeta för de små företagens möjligheter att utvecklas och expandera.


Kommentarer
Postat av: Peter Käck

Hur?

Jag är en egenföretagare. Jag ser inte med blida ögon på Centerns förslag på ungdomsjobb. Tycker att det är mest ett sätt att föra krig mot fackföreningarna. Om LAS kan man säga mycket. Men att avskaffa LAS behövs inte, eftersom det finns en hel del fullt lagliga tricks en arbetsgivare kan göra för att kringgå den. Och det vet alla arbetsgivare.

Nej, min åsikt är att sänka arbetsgivaravgifterna. Den åsikten ser jag mycket sällan. Jag har sällan behov av anställt folk, men det har funnits tillfällen. Det är riktigt dyrt att anställa folk, vilket gör att det är alldeles för nära till hands att istället betala folk svart. En effekt av detta borde också bli att färre företagare jobbar ihjäl sig.

Postat av: Lilith

Kristdemokraterna vill bland annat:
- ha en sänkt arbetsgivaravgift vid nyanställning
- förenkla reglerna (sedan förenklingsarbetet m företagsreglerna startade 1999 har vi haft en nettoökning med 1 750 regler)
- sänka skatten på arbete

2006-02-18 @ 12:19:44
URL: http://lilith.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback