Lokala säkerhetsnämnden

Har varit på möte med Lokala säkerhetsnämnden. Av tidigare erfarenhet vet jag att det inte är alla som vet vad en lokal säkerhetsnämnd är så för att öka kunskapen kan jag berätta att det enligt svensk lag ska vara möjligt för allmänheten att ha insyn i det kärntekniska säkerhets- och strålskyddsarbetet och att varje kommun som har kärnteknisk verksamhet ska ha en lokal säkerhetsnämnd vilken ska bidra till att underlätta insynen. På Varbergs hemsida kan man läsa mer om säkerhetsnämnden (gå in på länken till Lokala säkerhetsnämnden i vänsterspalten).

Idag har vi bland annat gått igenom verksamhetsberättelsen för 2005. Jag väckte frågan om att jag tycker att vi tydligare skall följa vårt uppdrag som finns i förordningen med instruktion för de lokala säkerhetsnämnderna vid kärnkraftverken (SFS 1988:810). Det handlar bland annat om att inhämta information och ställa samman information. Resultatet av diskussionen blev att vi kommer att lägga ut mer information på hemsidan. Dessutom togs diskussion upp om att göra ett studiebesök i Oskarshamn. Jag känner dubbelt inför studieresor. Dels är det väldigt viktigt att vi utbildas och inhämtar information för att göra ett bra arbete i nämnden, dels ser jag det som att vi måste vara aktsamma om skattebetalarnas pengar.

Det här med vår budget var något som jag också tog upp på mötet. Nämnden disponerar årligen 400 000 kronor. Jag anser att vi borde kunna snäva åt och spara pengar. Vi måste vara aktsamma med skattebetalarnas pengar. Men tydligen är det inte praxis att sådana besparingsförslag kommer underifrån, men nästa nämndemöte ska vi få information om budget och om det finns pengar över. En god idé, tycker jag, hade varit att skicka tillbaka överskottet till Miljödepartementet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback