Byggnadsnämndens sammanträde 2 feb –06

Man märker att man lever i en expansiv kommun när man läser Byggnadsnämndens årsredovisning. 2005 beviljades 1041 lov och tillstånd (jmf. m 901 år 2004), 550 bostäder påbörjades (jmf. m 252 år 2004) samt 230 bostäder färdigställdes (jmf. m 110 år 2004). Arbetsvolymen bedöms vara kvar på en mycket hög nivå även under 2006. Om man läser enkätundersökningen kan man även se att de som varit i kontakt med stadsbyggnadskontoret är positivt inställda.

Så vad har vi beslutat idag? Vi har givit avslag till begäran om förändrade tillämpningsregler för detaljplanen för norra Apelviken. Jag förstår och känner för dem som blir drabbade av att planen ännu inte vunnit laga kraft men jag tror inte man kan göra på något annat sätt än att köra vidare med de övergångsregler som vi tidigare beslutat om. Just nu ligger det överklagande hos regeringen, jag hoppas att man kommer att behandla ärendet snarast så vi får en plan över området.

Vi har enligt yrkande från mig och efter votering kommit överens om att bifalla förhandsbesked på Grimetons-Torstorp 4:41. Orsaken till att s ville avslå markägarens önskemål om att uppföra fritidshus var bland annat närheten till Åkulla bokskogar. Jag anser att man skall försöka komma markägare till mötes. Platsen han ville bygga på ligger i närheten av Rörsjön men utanför strandskyddet (vilket jag tycker är viktigt att värna om) samt ett par hundra meter bort från bokskogen och naturreservatet, där finns inga av Bexells talande stenar och dessutom ligger platsen i utkanten av det Riksintressanta området. Jag kan inte se att fritidshuset kommer att innebära en påtaglig skada för natur- eller kulturmiljön (vilket skall beaktas enligt miljöbalken 3 kap 6 § vad det gäller riksintressen).

Dessutom överlämnar Byggnadsnämnden detaljplanen för Markus Meyers väg till Kommunfullmäktige för antagande. Beslutet togs efter votering då s ville överlämna detaljplanen för antagningsprövande till kommunfullmäktige. Det vill säga skillnaden mellan blocken handlade om att det borgliga ville överlämna med en positiv vinkning för att detaljplanen skall godkännas. Förändringen i planen handlar om att man vill bygga 4 villor. KS:Au har tidigare framfört önskemål om ökad förtätning men vi ansåg det kändes fel att vi som kommun ska tvinga en fastighetsägare att bygga mer än han själv vill dvs. flerfamiljshus istället för villor.

Ja det var 3 av de 65 ärenden vi behandlade idag. Dessutom frågade jag på uppmaning efter mitt lilla ”studiebesök” i Bua om hur det går med planeringen av tomter. Det pågår just nu en utredning på Gatuförvaltningen angående väg samt vatten- och avlopp, man ska se om det går att göra så det blir så lite sprängning i området som möjligt. Än så länge vet man inte hur många tomter det kommer att landa i, men det handlar om si sådär 30-50 stycken. Och så kan jag lugna vissa buabor med att den ”döda hand” som låg över Bua på 1980-talet pga. närheten till Ringhals kärnkraftverk inte längre finns kvar.


Kommentarer
Postat av: Peter Käck

Jag känner inte till hur mycket mark kommunen äger som kan avsättas för tomtmark. Ej heller känner jag till hur lätt eller svårt det är för privatpersoner att stycka av delar av sin mark för försäljning.

Däremot känner jag till att ju längre ifrån tätorten man kommer desto färre intressenter finns det. Varberg är ju nu knappast någon glesbygd, förstås, men om kommunen verkligen vill få folk att bygga hus någon annanstans än kustnära bör priserna sänkas rejält.

Postat av: Lilith

Kommunen planerar och släpper mkt tomtmark.

Vi har en bra byggnadsnämnd i Varberg, och bra tjänstemän. Försöker gå privatpersoner till mötes men det beror ju också till viss det på vad det står i översiktsplaner odyl.

Det är mkt möjligt att det i Varberg kommer att bli billigare med tomt längre in i landet.

2006-02-18 @ 12:12:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback