Avskaffa Las för personer över 45

om det skulle föreslagits skulle det väl väckt ett ramaskri, men Federley lovordar Mauds förslag om att man ska ge arbetsgivare rätt att säga upp personer under 26 år med omedelbar verkan (förslaget kan man läsa om i Dn debatt).  Federley skriver

”Dagens arbetsrätt och turordningsregler har skapat en marknad där vi som är unga har oerhört svårt att ta oss in på arbetsmarknaden. Vid varsel är det dessutom vi unga som först står på tur att få lämna det arbete vi kanske fått.”

Så genom att avskaffa Las för personer under 26 ska det tydligen bli bättre.

Orsaken till att centern lägger förslaget är att Olofsson bryr sig om:

"För mig och centerpartiet finns ingen viktigare uppgift än att ge barn och unga framtidstro. De ska känna att de är viktiga och behövda och få en chans att flytta hemifrån och bli vuxna.”

Så varför skall Las slopas just för unga? Redan idag lever många unga med projektanställningar och dylikt som innebär en minskad trygghet och minskad möjlighet att köpa sitt boende, bestämma sig för att bli föräldrar etc. Jag blir så trött. Missförstå mig inte nu, det är mycket möjligt att vi behöver en flexiblare arbetsmarknad men varför bara för unga vuxna som står i början av sitt liv?

Om vi ska slopa Las, varför inte göra det även för dom i Mauds ålder? Har dom ett större behov av trygghet än unga vuxna som kanske är nygifta med små barn och en nyinköpt villa?


Kommentarer
Postat av: Vänstra Stranden

Kan bara säga att jag håller med. Satte kaffet i halsen när jag såg Centerns förslag. Delar också dina argument.

Postat av: Per Johansson

Framförallt har vi ungdomar enormt svårt att få in en fot på arbetsmarknaden. Förslaget om sloppad LAS är därför ett bra förslag att testa, i frankrike har det ju redan gjort succe.
Vad är då egentligen trygghet! För mig e det inte bidrag å plusjobb utan snarare ett jobb att gå till och kunna känna sig behövd och inte som en belastning för samhället. Företagare e inga onda människor som bara utnyttjat folk.

2006-02-06 @ 14:14:38
URL: http://perjohansson.blogsome.com
Postat av: Lilith

las handlar mkt om sist in, först ut. Många gånger är väl de yngsta de som sist blivit anställda dvs. även idag är det dom som får lämna först.

Kan idag ha provanställning, las tillåter 6 månader och då får man gå på dagen. Om inte annat avtalats får provanställning avbrytas även innan prövotidens utgång (utan att skäl angives)

Visstidsanställning fullt möjligt.

Om jag inte missminner mig har Frankrike mer skyddade lagar för arbetstagarna vilket kanske bidrar till att försöket blivit så lyckat där.

Kan personligen inte se att avskaffandet av las för dem under 26 år skulle göra det bättre för dem under 26 år

2006-02-06 @ 18:22:40
URL: http://lilith.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback