Hopp och framtidstro

Syskonskap skriver ”Istället tjatar jag vidare om att det är den kristdemokratiska visionen om ett annat samhälle som måste målas upp. Lyckas Kristdemokraterna med detta målande kan det mycket väl visa sig att jag fick fel och vi får istället se Hägglund & co stiga till nya höjder”
 
Jag tror att han har rätt, om vi lyckas förmedla den kristdemokratiska politiken kommer kristdemokraterna ha ett stort inflytande i ett borgligt styre efter valet 2006.
 
Kristdemokraterna är ett socialt engagerat parti. Vi har en vision om ett samhälle där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter. Det handlar om att sätta människovärdet i centrum. Det handlar om att känna med den som är svagare och det handlar om att tillvara ta människors företagsamhet och idéer. Jag vill inte ha ett samhälle som präglas av likformighet, att alla skall stöpas i samma form. Jag vill att alla människor skall känna att de har en plats i samhället, en plats som värdesätts.

Sverige har en relativt hög levnadsstandard jämfört med många andra länder men jag anser att man alltid skall arbeta för att göra saker och ting bättre och Sverige kan bättre. Jag anser att vi behöver en större framtidstro och en ökad gemensamhetskänsla. Idag finns det många i vårt samhälle som känner sig utanför. Det kan handla om barn och ungdomar i segregerade områden som matas med budskapet om att de är mindre värda på arbetsmarknaden. Det kan handla om långtidssjukskrivna som samhället givit upp hoppet om. Exemplen är oändliga.

Jag är av den uppfattningen att politiker och media sublimt har förmedlat ett budskap om hopplöshet till dem som är född i ”fel familj/samhällsklass”. I åratal har vi fått höra att de som växer upp i vissa områden/under vissa förutsättningar etc. är totalt körda. Jag anser att vi skulle behöva en framtidstro liknande ”den amerikanska drömmen” helst med tanke på att det faktiskt är lättare att lyckas i Sverige än i USA. Vi behöver tala om att det finns hopp. Det finns hopp för Sverige och det finns hopp för enskilda personer. Genom att bemyndiga människor och ge dem reell möjlighet till att själva ta ansvar skapar vi hopp och framtidstro.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback