Turismen - en framtid!

Ett gott samhälle förutsätter en god välfärd vilket i sig förutsätter ett konkurrenskraftigt och livskraftigt näringsliv. De skattepengar som genereras från det privata näringslivet är grundförutsättningarna för den offentliga välfärden. Om ett land har ett välutvecklat näringsliv finns goda förutsättningar till en god offentlig service. Vi kan inte kräva mer resurser till välfärden om inte näringslivet utvecklas och genererar mer skatteinkomster. De senaste åren har vi tyvärr kunnat se att industrier flyttar och jobb försvinner.
 
AMS disponerar idag 46 miljarder kronor för bidrag till arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd. Inför valåret 2006 finns 5,3 miljarder avsatta för köp av arbetsmarknadsutbildningar (att jämföra med statens medel till näringslivsutveckling som uppgår till 273 miljoner kronor). S kommer att ägna arbetsmarknadsproblematiken stor uppmärksamhet fram igenom. Och de kommer att arbeta hårt för att ta ned den öppna arbetslösheten för att på så sätt visa hur bra den socialdemokratiska arbetsmarknadspolitiken är. Själv tycker jag det är skrämmande. Jag tycker det är skrämmande att studier pekar på att minskad öppen arbetslöshet genomförs till priset av en minskad ordinarie sysselsättning. Jag tycker det är skrämmande att ungdomsprogram tenderar att tränga undan reguljär sysselsättning bland ungdomar. Jobbpaket som presenteras syftar till att minska den öppna arbetslösheten. Det räcker inte med en politik för ökad sysselsättning, vi måste ha en politik för nya jobb. Ursprungligen var arbetslöshetsstatistiken tänkt som en metod för att belysa ett allvarligt socialt problem men när väl måttet började användas har själva siffrorna tenderat att bli politikens mål. Anledningen till att man talar om den öppna arbetslösheten handlar om att det är dessa siffror som blivit målet istället för den sociala verklighet som siffrorna ursprungligen var tänkta att belysa.

Kristdemokraterna står för en politik som sätter jobben i centrum för att vi skall kunna trygga välfärden i framtiden. Det handlar inte om att politiker skall skapa jobb, politiken skall sätta ramarna och ge förutsättningarna för ett välmående näringsliv. Ett sätt att göra detta är att marknadsföra Sverige som ett turistland.   Idag satsar både Finland och Norge 4-5 gånger mer än vad vi gör på marknadsföring.

En ökad turism skulle innebära fler arbetstillfällen. Redan idag omsätter den svenska turismen drygt 172 miljarder kronor .  År 2003 fanns det ca 126 827 heltidstjänster inom turistnäringen och 2004 var turistnäringen storleksmässigt att jämföra med Sveriges export av stål och järn. Kristdemokraterna, tillsammans med turistdelegationen, anser att Sverige har alla förutsättningar att expandera inom turistnäringen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback