Misstroendevotum mot regeringen?

I Kristdemokraternas principprogram står det:
”Vi lever i en ofullkomlig värld. En värld där människan ständigt finns i ett spänningsfält mellan ont och gott. Tanken om människans ofullkomlighet pekar därför på något typiskt mänskligt. Alla människor begår misstag. Vi kallar detta för ofullkomlighetstanken.”
 
Göran Persson är också han ofullkomlig vilket framkommit i
katastrofkommissionens rapport om hur tsunamikatastrofen hanterats och nu höjs röster runt om i landet för en misstroendeförklaring. Vi vill att naturkatastrofen skall vara någons fel. Även om rapporten pekar på många brister är jag inte helt säker på att en misstroendeförklaring är rätt väg att gå. För mig känns det lite som att sparka på någon som redan ligger ner. Kanske handlar det om det politiska systemet och oppositionens roll och kanske är det för att jag inte har varit politiskt engagerad särskilt länge som det känns som ett sätt att vinna politiska poäng. Personligen förordar jag att vi avvaktar valdagen och överlämnar beslutet till väljarna.

Kommentarer
Postat av: Vänstra Stranden

Hm, jag tror att demokratiska mekanismer är till för att användas. det är vi skyldiga medborgarna. är kritiken tillräckligt djup (vilket väl rapporten ger viss grund för) då är det misstroendevotum som gäller tycker jag. Även om det inte går igenom. Allt annat är ju att svika väljarna på båda sidor blockgränsen. Vi behöver f ö lite mer konflikt i svensk politik - alltså inte personbråk (det har vi för mycket av), utan upp med värdekonflikterna till ytan. Slåss om dem men ta varann i hand var kompisar som människor. Det är min melodi. Och demokratins, inbillar jag mig!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback