en till avrättad...

I USA har hittills 1 002 personer avrättats sedan dödsstraffet återinfördes 1976. Jag förstår inte hur någon kan försvara dödsstraffet, hur någon kan tycka att det är ok att ta någon annans liv. Livet har för mig ett okränkbart värde. Att bestämma sig för att ta livet av en annan människa ger såna oerhörda verkningar i hela livet, i livets väv. Och att sen staten bestämmer att ta livet av människor är för mig ofattbart. Staten skall stå över blodshämnden. Den skall finnas där för att garantera rättsäkerhet och för människors trygghet, inte för att ta liv.

Hade dödsstraff hjälpt så hade jag på något sätt kunnat förstå resonemanget, men det gör ju inte det. Brotten går inte ned, däremot tenderar brotten att bli grövre i ett samhälle med dödsstraff…



Kommentarer
Postat av: Vänstra Stranden

AKta dig för argumenten att dödsstraff är avskräckande, som du skriver skulle du ju ändå inte ändra dig. För mig, och säkert för dig också, är det enda legitima argumentet principen om rätten till liv - som inte kan förverkas.

Postat av: Lilith

Jag skrev det som förebyggande, får nästan alltid höra det argumentet när dödsstraff diskuteras.

2005-12-14 @ 22:27:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback