Året går mot sitt slut

Jag har tidigare nämnt att jag tror på ett betydligt större väljarstöd 2006 än vad många opinionsundersökningar visat. Har länge talat om att jag anser att tiden är helt rätt för de kristdemokratiska värderingarna eftersom 70-80-talisterna nu är vuxna och det är vi som växt upp med den ”fria uppfostran”, skilsmässor, uppluckrade värderingar osv. och att jag tror att det hos oss finns en längtan tillbaka till grundläggande värderingar.

Nu läste jag (efter julens frid och fröjd) i veckans Kristdemokraten att ett omvärldsinstitut ser ett ökat intresse för värdefrågor hos unga under 25 år. Och som sagt är jag inte det minsta förvånad.

På sidan 3 i Kristdemokraten (23/12-05) står det:

Intresset för fasta värderingar finns i Sverige och det ökar bland de yngsta. Markus Uvell är vd på omvärldsinstitutet Demoskop och han ger bilden av ett Sverige i förändring.
-         De senaste åren har stödet ökat för frågor som trohet i äktenskapet, vikten av att bevara traditioner och att visa respekt för äldre, säger han.
I attitydförändringen ser omvärldsanalytikern chansen för kristdemokraterna. 
 
Jag känner stor tillförsikt inför kommande år och ser fram emot ett intensivt valår då vi troligtvis kommer att se att vindarna vänder i Sverige. Själv skulle jag inte bli förvånad om vi ser ett väljarstöd för Kristdemokraterna på bortåt 15 % (om inte mer).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback