Kristdemokraterna ska inte vara ett förbudsparti

Jag är glad åt den rörelse som man just nu kan se inom Kristdemokraterna, i våras kom facebookgruppen Frihet, Familj, Flit, Företagsamhet (FFFF, 4F) "En fristående facebookgrupp för alla som vill arbeta för ett förändrat kristdemokratiskt parti, med en genomtänkt borgerlig samhällssyn, som inte strävar efter att trängas i den socialliberala mittenfåran eller att ”egga gamla kds:are”." Många kristdemokrater anslöt sig till gruppen, och FFFF kom ut med  en bok (där bland annat jag skrivit ett inlägg, har skrivit om det här)

Göran Hägglund har både i tal och skrift talat om att Kristdemokraterna inte ska vara ett förbudsparti, nu senast skriver han, Maria Larsson och Mats Odell på DN Debatt

I inlägget är man självkritisk, för att kunna förändras måste man våga vara självkritisk. Jag tar mig här friheten att citera hej vilt:

"Vi kristdemokrater har ofta sagt ja till varje reglering av alkoholen utan att reflektera över nödvändigheten i varje detalj. Vi vill därför bidra till att förändra och förenkla flera alltför rigida regler kring alkoholförsäljningen."

"Men att stå upp för verklighetens folk och deras självklara rätt att leva sina liv fritt från pekpinnar handlar om mer än att avslöja vänsterradikalernas folklighetsförakt."

"Det finns alltså skäl för oss kristdemokrater att pröva vårt eget agerande. Vi har ett utmärkt verktyg i subsidiaritetsprincipen som i korthet innebär att beslut ska fattas så nära människor det är praktiskt möjligt."

"Vi förespråkar inte en allmän låt gå-politik på alkoholområdet. Men det måste kunna gå att föra en ansvarsfull alkoholpolitik utan att vara rigid. Kristdemokraterna tillskrivs i debatten också ibland uppfattningen att vi skulle vilja förbjuda snus både i Sverige och i Europa. Så är naturligtvis inte fallet.
"

"Jämställdhet och jämlikhet är en integrerad och naturlig del av kristdemokratin. Men klåfingrighet utöver rena diskrimineringsförbud riskerar att bli kontraproduktivt. När vi politiker, inklusive kristdemokraterna, accepterade positiv särbehandling vid intag till universiteten, var det nog få av oss som tänkte oss att det skulle hålla unga kvinnor borta från utbildningar till psykolog eller veterinär. Men så har det blivit. Den goda viljan manifesterad i reglering, får lätt motsatt effekt."

"Vi kristdemokrater är ett trygghetsparti, inget förbudsparti. Och för oss är frihet och trygghet två sidor av samma mynt. Friheten är en relation och den trygga familjen är dess linda. Att befria familjen är därför en huvuduppgift för oss i svensk politik. Vi kommer därför aldrig att acceptera en tvångsdelad föräldraförsäkring."

Jag vet, mycket citat men visst är det bra citat. Givetvis hade jag kunna skriva en sammanfattning med mina egna ord och med mer egna reflektioner men ibland räcker inte tiden riktigt till för allt man vill och då är ju klipp och klistra funktionen suverän. Och jag ville så gärna skriva ett blogginlägg om denna. Dessutom ska jag på Alliansmöte ang budgeten ikväll så jag vet inte vad jag hinner med efter jobbet. Läs gärna hela debattartikeln (se länk ovan).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback