Vår bostad

Att ha ett eget hem är de flesta i Sverige förunnat, många gånger delar vi det med någon vi tycker om. Bostaden är där vi kan känna trygghet, en av de viktigaste platserna i vår tillvaro. Det är här vi kan slänga upp fötterna på bordet och bara vara oss själva. Vårt hem är det vare sig vi hyr det eller äger det.

Många, framförallt unga och barnfamiljer drömmer om att få äga sin egen bostad. Andra står på kö i flera år för att få hyra en lagom stor lägenhet eller en lägenhet just i ett särskilt område.

Förra sommaren köpte vi hus, och jag måste säga att jag verkligen älskar det. Det är precis så som jag vill ha det (eller är åtminstone på väg att bli). Det dröjde ganska länge innan vi köpte det här huset, som vi har drömt och hängt på hemnet.

1998 flyttade vi ifrån en hyresrätt mitt i centrala Varberg och köpte en lägenhet i en liten bostadsrätt (endast 4 lägenheter). Den var helt perfekt för oss då, en 3:a med tillgång till en gemensam trädgård. Men inte trodde jag att vi skulle bo där i 10 år. Max 5 trodde jag, sedan skulle vi köpa hus. Och visst tittade vi under åren och drömde oss bort. Först pluggade jag och med bara en inkomst passade det bra att bo kvar, efter att vår dotter föddes började min man plugga och då passade det också bra att bo kvar. När vi väl bestämde oss för att det var dags att köpa hus var vi nära på att ge upp, åtminstone min man. Han var inte ens med och tittade på det huset som vi sitter i nu. Jag lade ett bud på huset efter att stämt av med honom i telefonen. Givetvis åkte han och tittade på huset innan vi köpte det, idag är jag glad att vi inte fick något av de hus som vi tidigare lagt bud på eftersom det här är så perfekt.

Jag vet att jag är lyckligt lottad och att det finns många som har det sämre än mig. Vad tycker du att man ska göra för att skapa en bättre bostadsmarknad som möjliggör det för människor att välja sitt boende?

Kommentarer
Postat av: Morgan Öberg

Det måste byggas fler hyresrätter. Och utförsäljningarna i bland annat Stockholm måste stoppas. Idag tvingas människor som inte alls vill äga sitt boende att göra det. Samhället tjänar på att det finns rikligt med hyresrätter, men man kan också fundera hur olika typer av kooperativa lösningar på bostadssituationen skulle kunna utvecklas.

2009-10-23 @ 08:04:54
Postat av: Lilith

Tack Morgan för dina åsikter. En sak är säker och det är att vi behöver skapa en fungerande bostadsmarknad, där man själv kan

bestämma var och hur man vill bo.



Kristdemokraterna funderar även på om man kan öka byggandet, införa ägarlägenheter i nya och gamla hus, göra det billigare att hyra ut sitt hus eller lägenhet genom att sänka skatten för hyresinkomsten, stimulera eget bosparande genom att alla som är under 34 år får göra skatteavdrag.



Jag vet inte personligen om jag är så förtjust i det här med skatteavdrag. Tror på ett enklare skattesystem och vill se så lite småförändringar i skattesystemet som möjligt. Hellre vill jag att man tittar över hela skattesystemet. Men det är iaf vad man har tittat på från partiets sida på hur man kunde förbättra bostadsmarknaden

2009-10-23 @ 15:10:15
Postat av: Morgan Öberg

Det är bra att du delar den visionen. De senaste årens bostadspolitik kan inte betecknas som en social katastrof. Genom att avskaffa fastighetsskatten har man gjort vardagen tryggare för de som bor i villa. Samtidigt har man gjort vardagen mer otrygg för alla de som bor i hyreslägenhet genom att ifrågasätta hyresrätten och arbeta för marknadshyror.



Jag kan dock inte se poängen med att man ska göra det MER LÖNSAMT att hyra ut sitt hus eller sin lägenhet. Om man till exempel ska plugga ett år i Uppsala är det väl bra att man kan hyra ut sin lägenhet. Men att man dessutom ska tjäna en massa extrapengar på det förstår jag inte. Och jag förstår inte hur det kan vara ett Kristdemokratiskt förslag.

2009-10-23 @ 19:34:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback