Hur ska man arbeta när man får barn?

Måste det vara så att man delar lika på föräldraledigheten och att pappan tar över när mamman har slutat amma efter drygt ett halvår? Måste det vara så att man lämnar sitt barn på den kommunala barnomsorgen någon gång när barnet är mellan 1-1 1/2 år och börjar jobba 9-5?

Nej jag tycker inte det och det tycker inte Kristdemokraterna heller. Däremot säger vi inte att det inte skulle kunna vara så. Vi tror att det är bra att det finns frihet, frihet att välja för varje familj det som passar den familjen bäst.

Själv valde jag och min man att skaffa barn under min studietid (eller skaffa kanske man inte ska säga, vi fick barn när vi ville ha barn). Rent ekonomiskt är det kanske inte det bästa, på den tiden handlade det om en föräldrapeng på 60 kronor om dagen för mig. Jag tog ut min "mammamånad" (för det är ju faktiskt inte en pappamånad utan en period som inte kan överlåtas till den andre), var hemma sommaren och terminen därefter dvs ca 7 månader. Därefter tog maken ut samtliga föräldradagar och var hemma meddans jag fullgjorde mina studier på Handels i Göteborg. Jag tyckte att det var underbart att göra något annat än att "bara" vara mamma, sedan hade jag ju somrarna då jag kunde vara hemma med min lilla älskning och bara ägna mig åt henne. Att studera är dessutom många gånger mycket mer flexibelt än att arbeta. När dottern var 2 1/2 startade man upp en småbarnsgrupp på den Montessoriskola vi ville att hon skulle gå på och hon började där. Det fungerade alldeles utmärkt och vi har aldrig ångrat det valet.

Varje familj har olika val man ställs inför, varje familj har olika faktorer att ta hänsyn till. Kristdemokraterna vill att att det ska finnas valfrihet.

Titta gärna på intervju med Marcus Birro om vardagsliv på
YouTube

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback