Pengar kanske inte är något man brukar prata om

Det är löningshelg och lördag. Är det fler än jag som upptäckt att löningshelgen blir allt mer viktig. Inför helgen fylls då tidningen med extra mycket annonser och som Magnus Uggla sjöng för några år sedan "Kung i baren" stämmer säkert in på en del. Hur kommer det sig att vi har råd att handla direkt när vi fått lön men att pengarna verkar sina i slutet. Tanken är ju ändå att de ska räcka hela månaden. Jag har funderat på det där. Kan det vara så det blir i ett land med högt skattetryck, att lönen inte riktigt räcker till för att spara av. Eller är det så att det är en trend i hela västvärlen att vi ska konsumera mer än vad vi egentligen behöver?

Jag ska inte sticka under en stol med att jag älskar att shoppa, jag blir riktigt lycklig när jag får handla något fint. Ett tjusigt klädesplagg eller ett par nya klackisar.

För drygt ett år sedan köpte vi hus, tidigare bodde vi oförskämt billigt och pengarna verkade räcka till nästan allt som man ville ha. Innan vi tog steget ut övervägde vi noga om det verkligen var värt att mer än dubbla boendekostnaden. Betalar man mer i en ända måste man ju dra in i en annan. Men vi kom fram till att det var det värt, visst blir det inte lika mycket kläder som förut, långt därifrån. Jag tror lite på osthyvelsprincipen, skär ner överallt och tänk noga igenom om du behöver något. Tror också på att hålla de fasta kostnaderna på en så låg nivå som möjligt och att försöka undvika att handla på avbetalning.

Som jag ser det är det inga problem med att slösa upp pengar som man har, problemet börjar när man slösar upp pengar som man inte har.

I
kampanjtidningen Vardagsliv berättar Elisabeth Fogelström, också känd från TV3:s program Lyxfällan, hur man får en stabil privatekonomi och hur man på ett enkelt sätt kan se vart alla pengar tar vägen.

Hur gör du och din familj? Hur får ni pengarna att räcka till allt ni vill göra ? Och vilka är dina bästa spartips?

Kommentarer
Postat av: Victoria Qvarnström

Jag försöker komma på ett sätt att medvetet lura mig själv och inte omedvetet som nu. Alltså se till att pengarna inte bränns direkt. Sätter upp datum för mig när jag får ta ut mer pengar. Ser till att leva på inget några dagar trots att jag har pengar kvar. Det brukar annars vara slutet-av-månaden-syndromet och verkligen på riktigt.

Postat av: Jeena Paradies

"Eller är det så att det är en trend i hela västvärlen att vi ska konsumera mer än vad vi egentligen behöver?"



Jap, det är det, kolla på http://www.storyofstuff.com

2009-10-25 @ 09:21:01
URL: http://twitter.com/jeenaparadies

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback