Kommunfullmäktige ang köavgift

Jag var uppe och talade om nedanstående

11. Förslag till nya regler för köavgift gällande fasta båtplatser i Varbergs hamn och Träslövsläges fiskehamn

Om vi ska ta ut en köavgift anser jag att det är viktigt att man samtidigt har klara regler över hur kösystemet ska fungera. Man bifogar i handlingarna något som man kallar förslag till nya regler för båtplatskö gällande fasta båtplatser men det enda jag ser är att man vill införa en avgift för att stå i kö. Jag har själv stått i kön i ett flertal år, eller rättare min man har stått i kö i flera år. När han ställde sig i kön blev han av hamnkaptenen upplyst om att det inte är någon demokratisk kö och att folk går före i kön. Om vi nu ska besluta om att ta ut en avgift för att man ska stå i kön anser jag att det är oerhört viktigt att det finns klara regler över hur kön fungerar, jag tycker att det är svårt att ta ett sådant här beslut utan att vi har fått några regler bifogade. Jag kan inte rösta för ett förslag som handlar om att vi ska ta ut avgifter i en kö som inte fungerar demokratiskt, att någon subjektivt (för det är så som jag tolkar det) väljer ut vem som ska få en båtplats och att resten egentligen kan få stå hur länge som helst och fortsätta att betala utan att de får någon båtplats. Yrkar på återremiss.

 

Yrkandet gick inte igenom


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback