Varför är politiker bättre lämpade att bestämma över ditt privatliv än vad du är?

Eller är det verkligen så att politiker vet bättre vad som är bra för dig än vad du vet? Jag tycker att man ska låta människor bestämma mer över sitt eget liv. Kanske skulle man kunna kalla det en liberal livssyn, men nu är det så att jag är kristdemokrat. Många andra kristdemokrater tycker också som mig, dvs. att myndiga människor klarar av att fatta bra beslut. Beslut som t.ex. handlar om vem i familjen som ska vara hemma med barnen. Vi ser att familjer kan se olika ut, att det inte alltid passar den ena parten att ta ut föräldraledighet.

Folkpartiet som jag trodde var ett liberalt parti ser det inte så (i alla fall inte deras kvinnoförbund). De vill att politierna ska bestämma om vem som ska ta ut föräldradagarna, eller ja 1/3 av dagarna ska man själv få bestämma över (är det det som är att vara ett liberalt parti?). Eller varför skulle man få bestämma över 1/3, risken finns ju faktiskt att man tar ett felaktigt beslut i vårt politiskt korrekta samhälle?

"Målet är så klart en helt delad föräldraförsäkring, men det här är ett första steg." säger Liberala kvinnor

Är politiker bättre lämpade att bestämma över ditt privatliv än vad du är? Nej tycks majoriteten anse om man ser hur man har röstat på
SvD där den största delen tycker att dagens föräldraförsäkring är en bra modell (fanns inte möjlighet att rösta om en ännu högre valfrihet än dagens).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback