Snart dags för Riksting



Tänkte att man skulle fått lite tid över efter EU valet men än har inte tiden infunnit sig, Just nu ska jag läsa motionerna som medlemmarna i Kristdemokraterna har skrivit. I år är det motionsriksting och alla har möjlighet att skriva motioner. På lördag ska vi diskutera motionerna bland de hallänningar som ska åka. Det som slår mig är att det finns många förslag som kostar och att jag kan förstå att den enskilde personen som skrivit motionen anser att det är en bra idé men ibland kan jag, som politiker, bli lite frustrerad.Tillgången av pengar är begränsad, det är alltid lättare att som politiker föreslå populära förändringar. Varje nytt förslag innebär ännu krångligare regler som ska följas och gråzoner som ska utredas.

Nu var det länge sedan jag talade om platt skatt men jag tycker nog att det kunde vara på sin plats att titta på platt skatt. Jag skulle gärna se en utredning som tittade på hur man kan sänka inkomstskatten för alla och rensa så mycket som möjligt bland alla avdrag som finns. Varför ska regeringen bestämma vad jag ska göra med mina pengar? Jag tror att en låg skatt utan möjlighet till avdrag hade varit så mycket mer effektivt än så som vi har det idag. I vilket fall som helst, skattelagen behöver ett nytt omtag där man tar ett helhetsgrepp på hela systemet. Detsamma gäller regler för företagare. Rensa upp och gör det enklare att följa de regler som finns.

På tisdag är det fullmäktige, har inte hunnit titta på handlingarna ännu.

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , ,



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback