Jag tror på EU

Den 7 juni är det EU-val och det är viktigt att vi går och röstar. EU finns där för dig och mig och påverkar oss i vårt dagliga liv. Men det är viktigt att besluten fattas på rätt nivå. EU ska inte ägna sig åt sådant som vi själva kan bestämma om här hemma. Internationella kriser som rör ekonomi och miljö ökar insikten om att politiken måste ta ett helhetsgrepp över de nationella gränserna, det är centralt för att vi ska kunna förvalta istället för att förbruka naturens allt knappare resurser.

Att hejda de globala klimatförändringarna är en av vår tids stora utmaningar. Vi behöver samarbeta internationellt för att lösa problemen. EU är en av världens rikaste regioner och bör här axla ett globalt ledarskap. Vi kan öka ambitionen i klimatpolitiken och minska utsläppen inom EU. Men det räcker inte, EU bör även hjälpa fattigare länder att investera i hållbar energiproduktion.

Finanskrisen är för stor för enskilda länder att lösa effektivt. Den påminner oss om att en långsiktigt hållbar ekonomi kräver både en etisk, ekologisk och social helhetssyn. EU bör stå för samordnade åtgärder.

I ett tryggt Europa fattas besluten nära oss. EU finns inte till för sin egen skull utan är ett samarbete mellan länder, för att hantera gemensamma utmaningar. Kristdemokraterna vill ha ett EU där besluten fattas så nära medborgarna som möjligt. Jag tror på EU samarbetet och tänker gå och rösta den 7 juni, det tycker jag att du också ska göra.
 
Läs även andra bloggares åsikter om
, ,, , , , ,, , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback