Strålande väder ute...

... och jag tänker alldeles snart gå ut och sätta mig i trädgården och äta en glass. Men det är ju snart EU val (den 7 juni) och jag borde väl skriva något om vår EU politik, det är ju lite mitt ansvar att försöka sprida vår EU politik nu när jag står på listan.

Kristdemokraterna anser att man som konsument ska ha möjlighet att välja att avstå från produkter som innehåller genetiskt modifierade organismer om man nu vill det. Därför vill vi ha ett tydligt system för märkning. Även produkter där
genetiskt modifierade grödor funnits med i tillverkningsprocessen ska vara märkta. Vi vill att konsumenterna ska vara trygga när man handlar varor och tjänster - att kunna handla över gränserna på ett säkert och tryggt sätt.

• Vi vill att fisken som vi äter blir ursprungs- och GMO-märkt. Alla ska ha rätt att veta var maten kommer ifrån och om den är behandlad på något sätt.
• Vi vill se fler lokala småföretag, såsom slakterier, för att maten ska produceras på ett miljö- och kvalitetsmässigt klokt sätt.
• För privatpersonen är den inre marknaden långt ifrån förverkligad. För att kunna nå dit måste en gemensam konsumentpolitik också utvecklas. En sådan ska syfta till att skapa trygghet i form av gemensamma minimiregler och skydda människor mot allvarliga risker och faror. Konsumenten bör skyddas vid gränsöverskridande handel.
• Vi vill ge stöd till konsumentorganisationer inom EU så att konsumenterna får en trygghet när de köper varor och tjänster utanför hemlandet

Läs även andra bloggares åsikter om , ,, , , , ,, , ,

Kommentarer
Postat av: evelin

Din blogg är otroligt intressant! Dina texter är riktigt bra! Det märks att du är intresserad av politik och att du är riktigt duktig på det.

EU valet kommer bli riktigt spännande tror jag. Skulle vara intressant att diskutera detta med dig! om du har intresse och tid att göra det kan du skicka ett mejl till mig. Ha det bra och lycka till nu med allt.

2009-04-13 @ 17:09:38
Postat av: Lilith

Tack!

2009-04-13 @ 17:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback