Vad är det med s och deras passion för höga skatter?

Läser i SvD att Östros säger att man redan i höst från s sida kommer att föreslå högre skatter, enligt s behövs det ett högre skatteuttag för att behålla välfärden och med välfärd menar man väl höga bidrag istället för att människor ska kunna leva på sin lön. Dock är det så att skatteuttaget inte minskat trots att Alliansen minskat skatten och det beror på att fler har det bättre och fler arbetar och därmed finns det fler som betalar skatt. Det är så jag tycker att det ska vara. Själv roade jag mig häromdagen med att titta hur mycket skatten har sänkts för mig inkomståret 2007 jämfört med 2008. På samma lön betalar jag 26 % i skatt i jämförelse med nästan 30 % tidigare (hänsyn tagit till grundavdrag och jobbskatteavdrag), det är inte illa! Och det kommer att bli ännu bättre med fler skattesänkningar, men det vill ju nu s ta bort.

Jag förstår inte hur man kan tycka att det är så bra att pengarna som vi tjänar ska ta ett varv om staten innan det kommer tillbaka till oss i form av bidrag, för bidrag är vad man får söka om man inte klarar av att leva på sin lön. Och klarar av att leva på sin lön är svårt för låg och medelinkomsttagare om skatten blir för hög.

Jag hoppas verkligen att Alliansen vinner valet 2010, ett Sverige där socialdemokraterna styr igen är ingenting jag trängtar efter!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback