upprörd

Idag skriver jag som förälder. Men liksom det är viktigt för mig som förälder att det finns reell valfrihet är det ju också viktigt för mig som kristdemokrat att det finns reell valfrihet. Men som sagt, här kommer ett inlägg av mig som privatperson (upprörd sådan):

Varbergs kommun har gjort en genomlysning av den skola jag valt till min dotter och jag har precis läst rapporten. Måste säga att jag är upprörd. Känner inte igen mig. Egentligen går det ut på att rapporten rekommenderar att skolan ska ändra sig så att den blir precis som alla andra kommunala förskolor. Vad är det för mening med valfrihet om det ändå inte är någon skillnad?

Jag var en av dem som var blev kallad till ett föräldramöte där vi fick diskutera och ta upp bra och dåliga saker med förskolan. Utvärderaren, Torbjörn Johnson, betonade att det handlade om både positiva och negativa saker som vi kunde lyfta fram. Nu känns det som om att han har lyft bort så gott som allt positivt som sades på mötet. Jag pratade en hel del men ingenting av det jag sade, eller andra positiva föräldrar sade, finns med i rapporten (nämns som en grupp positiva ja-sägare på något ställe). Varför?

Johnson är en traditionell förskollärare som har valt att börja med utvärdering (när jag googlade honom hittade jag dock bara ett tidigare uppdrag i Karlskoga där vår nuvarande förvaltningschef, Ralf Dahl, då arbetade men han har säkert gjort fler saker för han berättade att han hade god erfarenhet).

Jag hade önskat att han kunde gjort en mer objektiv utvärdering istället för att ha sitt eget förskoleperspektiv på verksamheten. Och jag önskar att han hade läst något om Montessori innan (å nu var jag för elak, jag vet, är lite upprörd, det klart han har läst på)

Valfrihet att välja. Vad är valfrihet värt om allt är lika? Att välja en Montessoriskola handlar om att man som förälder vill ha Montessoripedagogiken... det var i alla fall vad jag inbillade mig.

Han skriver "Miljön är väl genomtänkt och strukturerad för att stödja det pedagogiska arbetet, men kan i vissa fall upplevas som kal och kall, eftersom det förekommer enbart klassiska Montessorimaterial", jag skulle vilja rekommendera personen att ställa sig på knä dvs. i höjd med det som barnen ser så kan personen se att det inte är en kall och kal miljö. Dessutom skulle jag vilja påpeka att det de facto är en Montessoriskola. Vi som vill ha våra barn i en ren Montessoriskola ska vi vara tvungna att flytta utomlands? Det finns många länder där man inte tror att det är skadligt för barnen att lära sig någonting innan de är 6 år men i Sverige tror man tydligen att det är skadligt om barnen sysselsätter sig med annat än traditionella dockvrår och bilbanor på heltid. Som säkert de allra flesta som har barn vet så tycker barn att det är mycket roligare att hjälpa mamma/pappa att laga mat på riktigt än att leka vid sin låtsasspis.

Vill du läsa mer om Montessori och AMI (som är den utbildning lärarna på skolan har) kan du läsa på
www.montessori-ami.org

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback