fler jobb möjligt?

Igår kväll sträckläste jag (förutom ett avbrott när jag hoppade runt i lägenheten och ojade mig över kramp i tårna) rapporten ”500 000 nya jobb är möjliga”. Måste säga att jag tycker det är så oerhört roligt att läsa sånt här. Inte för att det är roligt att läsa om 10 års tillväxt utan att jobben ökat utan för att man får så mycket aha känsla. Det var som när jag läste nationalekonomi, då var det verkligen som om ögonen öppnades. Hade fler socialdemokrater läst nationalekonomi hade vi nog inte haft så många socialdemokrater.

Hur kommer det sig att många andra länder har haft en bättre ekonomisk utveckling än Sverige? Rapporten kommer med ett flertal intressanta förslag om hur vi skall kunna öka antalet arbeten. Det handlar om att göra det lättare att investera, göra det lättare att anställa, göra det lättare att ta ett jobb samt att göra det lättare att vara egen.

Jag är inte säker på att jag håller med om allt som sägs i rapporten men vi måste ta ett gemensamt grepp om dessa frågor. Sverige har goda förutsättningar, nu gäller det bara att utnyttja dessa. Jag är helt säker på att ett regeringsbyte kan göra det möjligt. Jag ser fram emot den 17 september då vi byter kurs på landet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback