Ams kommer att få mycket att göra inför valet

När jag tog studenten 1996 och skulle skriva in mig på arbetsförmedlingen fick jag reda på att jag med min bristande arbetslivserfarenhet inte kunde förvänta mig reguljärt arbete. Tydligen är jag inte ensam om att bli upplyst om en negativ marknad vid det första mötet med arbetsförmedlingen. Till Liza Marklund sade man: 
 
”Journalist, sa Ams-tanten uppgivet. Du vet, det finns inga sådana jobb. Det kan du inte räkna med. Du borde omskola dig.”
 
Ett annat exempel på Sveriges arbetsmarknadspolitik kan du läsa om här.
 
I Expressen står det:

”Lagom till valåret 2006 kommer Pär Nuders jobbpaket, späckat med ännu fler Ams-åtgärder. Trots att landets främsta forskare - även de som finns på Ams - har lagt fram rapport efter rapport efter rapport som visar att Ams-kurser kan försämra den arbetslöses chanser att få jobb. Liksom att subventionerade anställningar gör att de riktiga jobben aldrig kommer. Samt att Ams-aktiviteter gör att arbetslösa söker färre jobb och stannar kvar på orter helt utan framtid. Miljarderna rullar.”
 
Varför fortsätter det? Varför fortsätta knäcka människa efter människa?
 
Socialdemokraternas jobbpaketet handlar om att minska den öppna arbetslösheten. Ursprungligen var arbetslöshetsstatistiken tänkt som en metod för att belysa ett allvarligt socialt problem men när väl måttet började användas har själva siffrorna tenderat att bli politikens mål. Anledningen till att man talar om den öppna arbetslösheten handlar om att det är dessa siffror som blivit målet istället för den sociala verklighet som siffrorna ursprungligen var tänkta att belysa. Målet med fyra procents öppen arbetslöshet har inneburit att politiken och myndigheternas agerande i allt för hög utsträckning fokuserat på att flytta människor från öppen arbetslöshet till åtgärder av olika slag för att få en bättre statistik.
 
1996 sysslade arbetsförmedlingen inte med förmedling av arbete utan med att få ned statistiken så socialdemokraterna kunde sitta kvar vid makten efter valet 1998, de lyckades med sitt mål.

Läs krönikören Ulf Nilsson som skriver om hur Göran Persson skall skrämma svenska folket till seger i valet 2006.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback