Europan 8

Varbergs kommun deltar i en europeisk tävling för yngre arkitekter, Europan 8. Tävlingsförslagen rör stations- och södra hamnområdet och ställs ut i Socitetshuset under 28/10-5/11 (har du tid så gå dit och titta!).

Idag har jag varit där (byggnadsnämnden tillsammans med kommunstyrelsen var inbjudna) och fått en genomgång av tävlingsbidragen med guidning av tjänstemän från statsbyggnadskontoret. Mycket givande! Personligen gillade jag främst (i alla fall så här vid en första anblick) tävlingsbidrag LI 723.

Lite tankar om vilka förhoppningar/önskemål jag har för området i fråga:
Anser att området bör präglas av småskalighet, låg exploatering samt att stadens ”kulturella själ” tillvaratas. Jag skulle önska att området fick en ton av pittoreskhet men samtidigt en dynamisk puls. Ett område för turister och Varbergsbor, ett område för nöjen, restauranger, båtliv och småskalig handel men kanske även en del boende (fast jag tror att det är viktigt att det blir ett offentligt utrymme och inte bara en plats för de som bor i området). 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback