Julen gör sitt intåg

Har varit på Liseberg. Dottern har blivit över 110 cm vilket medförde möjlighet till att åka fler attraktioner. Så idag har vi bl.a. åkt slänggungan. Redan förra sommaren invigde vi flumeride   … fasar för den dagen då hon skall åka alla läskiga grejor eftersom det troligtvis kommer att bli jag som får åka med. Maken är över de rekommenderade 195 cm som mig veterligen gäller för samtliga läskiga attraktioner.

Imorgon tänkte jag vara en riktig bullmamma och baka pepparkakor och lussebullar. Så nu skall jag gå och fixa pepparkaksdegen som skall vila över natten.


Pepparkakor
Koka upp 110 g smör, 1 dl sirap och drygt 2 dl socker

Rör i drygt ½ tsk ingefära, ¾ tsk malda nejlikor, ¾ tsk kanel, ½ msk kardemumma + 1 kvarn malen mandel. Fortsätt därefter att röra i 1 dl grädde, 1 vispat ägg, 3.5 tsk bikarbonat och 8 dl vetemjöl.

Låt stå över natten. Om degen är för torr bland i mer smör, om kakorna flyter ut bland i mer mjöl.


Grädda i 200 grader 4-5 minuter


Kommentarer
Postat av: Vänstra Stranden

Jösses, du håller ju på att utvecklas till en riktig hönsmamma! Föräldraruppdraget är väl ändå lite större än så?

Postat av: Lilith

och jag som trodde att det räckte med att baka lite och svänga förbi liseberg för att jag skulle räknas som en bra mamma ;) menar du att det inte räcker?!

Kan tala om att bakningen var mkt uppskattad, vi höll på i flera timmar (vilket helt klart lämnade sina spår i köket).

2005-12-04 @ 14:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback