Inte rädd för att bli ensam som gammal

Trots att det inte är så jättelänge sedan jag passerade 30 har jag ändå ibland nuddat vid tanken på hur det kommer att bli när man blir gammal, gammal nog att det inte finns så många kvar, gammal nog för att ha svårigheter att klara mig själv. Som det känns nu tror jag att jag väldigt gärna hade velat komma in på någon form av boende, så man slipper vara ensam om något skulle hända. Jag tror att det finns en trygghet i det.

Maria Larsson, kristdemokrat och äldre- och folkhälsominister, har arbetat för trygghetsboende. Det kommer att bli möjligt för kommuner och andra att söka investeringsbidrag för byggande av trygghetsboende för äldre över 70 år. Samma bidrag som i dag kan sökas vid byggandet av särskilt boende och samma pott på 500 miljoner kronor årligen.Syftet med trygghetsboende är att det ska fungera som en brygga mellan vanligt boende och särskilt boende. Det ska finnas personal vissa tider under dygnet samt gemensamma lokaler för måltider och sociala aktiviteter. Läs/lyssna på
Sveriges radio

Men, för att återgå till ämnet. När jag har funderat på om man kommer känna sig ensam om man blir ensam som gammal så har jag tänkt att det kommer man nog att göra. Helst om man får svårigheter att röra sig och gå ut (ja jag satsar på att bli en bra bit över 100, jag älskar att leva och vill leva länge). Det kanske inte skulle bli så roligt. Men för ett tag sedan kom jag på det. Framtidens gamla behöver inte känna sig ensamma. Vi som växt upp med de sociala medierna kan fortsätta att hänga på nätet även som gamla och vi kan ha ett otroligt socialt liv även om vi träffar väldigt få i verkliga livet. Så nu känns även ålderdomen ljus. Jag kan sitta på ett trygghetsboende och twittra (eller vad man nu kommer att göra i framtiden).


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Peter Soilander

Jag satsar på att bli runt 85.

2009-11-27 @ 07:52:40
Postat av: Lilith

Ja 85 är ju en aktningsvärd ålder idag men när vi blir gamla kanske det är ganska ungt ;) Själv satsar jag på minst 123

2009-11-27 @ 08:40:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback