Återför det personliga ansvaret

Av en händelse har jag idag diskuterat det personliga ansvaret vid två skilda tillfällen med två olika personer. Jag har en känsla av att vi har börjat lagstifta bort det egna ansvaret. Vi som är politiker ska tala om för dig hur du ska göra. Människor efterfrågar lagar och vi behöver inte längre tänka själva. Jag tycker att det är dags att vi återinför det personliga ansvaret.

En sak som jag tycker är bra med Kristdemokraterna är att vi i vårt principprogram talar om det personliga ansvaret. Vi skriver bland annat:

"Alla människor har ett personligt ansvar för sina medvetna handlingar. Omgivningen har samtidigt en skyldighet att visa civilkurage och stödja varje person att göra det rätta."

Tycker dock att vi är lite (läs mycket) dåliga på att lyfta fram det och många gånger hamnar vi i fällan och talar mer om förbud och nya lagar istället för det personliga ansvaret.

Nä det är dags att sluta göra oss själva till offer för omständigheterna och börja ta ansvar. Det är dags att sluta efterfråga nya lagar och istället börja tänka själva!

Läs även andra bloggares åsikter om
, , , , , , ,





Kommentarer
Postat av: Jeena Paradies

Ja, jättebra tanke! Jag är varje gång förvånad hur fast det är i medborgernas huvud att om någonting är lag, då är det som hugget i sten, och då vägrar folk att ifrågasätta de.



Et exempel som jag stödd på ofta är marihuana versus alkohol.



Antal dödsfall per år i EU



pga. tobak: 650 000

pga. alkohol: 141 000

pga. hroin, etc.: 9000

pga. marihuana: 0



Och alla studier visar att alkohol är mycket farligare än marihuana. Endå kan man köpa alkohol i hela europa frit och supa sig tills man dö. Men plantar man en hampa planta i trädgården då åker man dit.



Och folk tycker att det är helt rätt som det är för att det är ju ett lag som vi alla måste följa utan att ifrågesätta den!

Postat av: Lilith

Nu menar jag ju inte att man ska släppa allting fritt, snarare att man ska ta sig en extra funderare innan man skapar nya lagar.



Bara för att någonting är lagligt betyder det inte att man inte ska tänka själv.

2009-06-14 @ 08:31:54
Postat av: Jeena Paradies

Nej, det menar inte jag heller, jag menar bara att det samma som du och att bara att något är olagligt betyder det inte att man inte ska tänka själv.

2009-06-14 @ 10:47:35
URL: http://twitter.com/jeenaparadies
Postat av: Anette Grinde - Reflektioner Allteftsom

Ja, vi alla har ett personligt ansvar för våra handlingar. Detta bör väldigt mycket mer uppmärksammas för var och en. Vi har var och ett ett personligt ansvar för oss själva, och för vår nästa.

Omgivningen har en skyldighet att visa civilkurage och stödja varje person att göra det rätta - Det är viktiga ord! Vi måste se varandra, inte utifrån ett lagperspektiv, utan ifrån ett perspektiv kring omsorg - att vi månar om vår nästa.

Allt Gott, önskar Anette

2009-06-16 @ 07:38:19
URL: http://anettegrinde.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback