Är Kristdemokraterna ett höginkomstparti?

Ja den frågan dök upp på ett debattforum idag (på Varbergs Posten, långt ner i tråden). Och om jag skulle ge ett kort och rakt svar (som omväxling för att komma från en politiker) så skulle svaret bli nej. Kristdemokraterna är ett parti för alla, för låginkomsttagare och för medelinkomsttagare och för höginkomsttagare.

2006 vann Alliansen valet och luften blev lättare att andas. 2006 visade siffror från OECD att Sverige toppade listan över världens högsta skattetryck (www.e24.se). Svenskarna betalade mer än varannan intjänad krona i skatt till staten! (2008, gick Danmark om oss) Samtidigt toppade vi inte listan vad det gäller sjukvård och skola. Jag tycker att det visar att skattetryck och kvalité på det offentliga inte har ett direkt samband. Socialdemokraterna kommer att gå till val på att höja skatten (säg något annat land ett sådant vallöfte är en vinnare) och de kommer att försöka få oss att tro att höjda skatter kommer att öka kvalitén på vård, skola och omsorg.

Jag tycker att man som beslutande politiker måste vara varsam med skattepengar, varje krona som stat, kommun och landsting spenderar har någon arbetat ihop. Istället för att bara ropa efter mer pengar får man hushålla med de pengar man har. Vad ska det offentliga syssla med utöver kärnverksamhet?

Jag tycker att det är bra att vi får bestämma mer över våra egna pengar dvs. betala mindre skatt och få mer pengar kvar.

I Sverige är det nästan omöjligt att arbeta sig rik, har du däremot pengar och möjlighet att investera dessa är det desto lättare eftersom vi har platt kapitalskatt dvs. oavsett hur mycket du tjänar på inkomst av kapital behöver du inte betala mer än 30 % i skatt. Äger du ett Aktiebolag har du möjlighet att ta ut en del som inkomst av kapital istället för inkomst av tjänst vilket innebär att du betalar mindre procent i skatt på den del du tar ut som inkomst av kapital (givetvis beroende på hur stor inkomst av tjänst som du har, i och med jobbskatteavdraget betalar du idag många gånger mindre än 30 % i skatt, men inkomsskatten är progressiv dvs. procentsatsen ökar i och med att inkomsten ökar).

Jag tycker inte att man ska bli straffad för att man väljer att utbilda sig och väljer att arbeta mycket. Jag tycker att man ska tjäna på att utbilda sig, jag tycker att man ska tjäna på att arbeta mycket. Jag tycker att vi ska ta bort värnskatten, denna "tillfälliga" skattehöjning som man införde. Jag tycker att det hade varit intressant att även utreda om det finns möjlighet att införa en platt inkomstskatt åtminstone tycker jag att man ska titta på om den går att platta ut något. Det är väldigt tråkiga marginaleffekter som uppstår i och med vårt progressiva system. Om du inte har blivit drabbad av det själv är det inte något du tänker på. Det är inte bara höginkomsttagare som blir drabbade.

Om du t.ex. har sommarjobb och tjänar 18 199 behöver du inte betala någon skatt, om du under året råkar tjäna 1 krona till alltså tjänar du 18 200 kronor under 2009 betalar du ca 7 % på hela summan dvs. på 18 200 kronor. Har du lämnat in ett intyg till din arbetsgivare att arbetsgivaren inte behöver dra någon skatt på dig kommer det surt efteråt som en kvarskatt. Inte kul när man saknar inkomst i vanliga fall.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,




















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback