jag tror stenhårt på livslång kärlek

Allt fler verkar tappa tron på livslång kärlek, en som har gjort det är Katrin Zytomierska.

Hon skriver
"Men jag tror inte att någonting i världen kan göra så att ett förhållande förblir lyckligt i ett helt liv. Jag tror att man kan nöja sig. Det kan man. Man får nöja sig med att inte ha sex på månader. Nöja sig med inte prata så mycket, utan titta mer på tv. Nöja sig med att alltid gå ut och äta med vänner och aldrig endast med sin partner. Nöja sig med att snubben pippar horor på jobbresor. Nöja sig med att onanera till mjukporr. Klart att man kan nöja sig med det. Men jag undrar varför man ska göra det? Människan är inte skapt för att leva med en person ett helt liv. Så varför ska man tvingas till det? Jag kan inte alls förstå det."

Jag tror inte heller att förhållanden är lyckliga alltid, varje sekund. Det finns alltid berg och dalar och grönare gräs på andra sidan. Problemet, tror jag, är att vi har gått på myten om en rosenskimrande romantisk kärlek. När vi så möter motstånd i vårt förhållande tror vi att det inte är DEN RÄTTA för om man väl har träffat DEN RÄTTA är allting PERFEKT. Och när vi tror detta går vi miste om någonting underbart, den verkliga kärleken som handlar om att man möter motstånd tillsammans, den verkliga kärleken när man vet att man övervinner allt tillsammans, att man alltid hittar tillbaka till varandra trots hårda ord. Och att kärlek fördjupas allt efter att åren går. Jag anser inte att det är att nöja sig med någonting som skulle kunna vara bättre. Sedan är det alltid bådas ansvar att förhållandet fungerar och bara för att man lever hela livet tillsammans behöver det inte betyda att man inte har sex på månader, inte pratar, bara går ut med sina vänner, involvering av horor och onani framför mjukporr. Vad är det som säger att livslånga förhållande är synonymt med något sådant?

Jag tror stenhårt på livslång kärlek och tänker fortsätta att tro på livslång kärlek.

Själv har jag varit tillsammans med min man i 12 år. Visst är det så att vi inte alltid skuttar runt på rosa moln, och visst kan jag vara en riktig ragata ibland och han kan vara en riktig x ibland, men vi vill bli gamla tillsammans och leva hela livet tillsammans. För vi älskar varandra och kommer att fortsätta att älska varandra (för det har vi lovat).


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback