fortsättning på förgående inlägg

I förgående inlägg berättade jag att Alliansens ledare ska träffas i Varberg för att diskutera valet 2010, eftersom frukosten hägrade (och jag är en stor frukostälskare) blev inlägget ganska kort.

Alliansens partiledare skriver idag ett debattinlägg på
DN

De frågar bland annat:

Hur ser regeringsalternativet till vänster ut? Vem vill regera med vem och vilken politik är det som gäller? Gäller socialdemokraternas skattechock för vanliga löntagare och nedmontering av arbetslinjen som samlad politik för vänsterpartierna? Ställer de alla upp på vänsterpartiets krav på att inflationsmålet ska överges, överskottsmålet för det finansiella sparandet avskaffas och utgiftstaket för de offentliga finanserna rivas? Är meningen att miljöpartiets politik för färre i arbete och fler som arbetar mindre, med försvagning av välfärden som följd, ska bli verklighet?

Det är inte bara Alliansen som ställer den frågan, även i de socialdemokratiska leden funderar man på framtiden.

Själv tycker jag att det kunde vara intressant att se s valmanifest 2010. "För att ta bort orättvisan för pensionärerna höjer vi nu skatten för alla som arbetar. Med vår politik kommer den vanlige arbetaren betala 1000 kronor mer i månaden. Men det gör inget för om du inte klarar dig på din lön kan du söka något av alla de nya bidrag som vi inför för att göra livet mer rättvist. Vi återför förmögenhetsskatten, alla som inte har en förmögenhet på över en miljard kan gott betala extra i skatt om de väljer att bo kvar i Sverige. Och för att minska orättvisan med att en del bor i hus höjer vi fastighetsskatten, har man råd att köpa hus har man råd att betala mer i skatt, det är häftigt att betala skatt"

ja jag skulle kunna fortsätta att brainstorma kring s valmanifest men jag vill ju inte att de vinner valet så jag tror att de får formulera resten själva ; )

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback